90s fm

الثلاثاء، 15 سبتمبر 2009

أمنيات دفينة..تفتقد لتبريرات وجيهة





1- نفسي ألبس طرطور وأنا نايم، وأصحى من النوم ألاقي شبشب قطن جنب السرير، وأقعد أقول ياحفيظ ياحفيظ...زي أخو ماري منيب في فيلم "أم رتيبة"..(ربما في ارتداء الطرطور اتساق رمزي مع رغبتي القديمة في العمل في السيرك، راقص باليه وبهلوان ومدرب دببة، ولا أستطيع تفسير علاقة أم رتيبة بالموضوع).

2- نفسي أبقى مدير مطعم وأتغدا فيه يوميا وأنا حاطط فوطة على رقبتي وباكل بهدوء مستفز..زي اسماعيل يس في فيلم "دهب" لما كان بياكل في الأطباق الفاضية..(لعل في حلم إدارة المطعم تلبية للرغبة الدفينة في إبهاج الناس.. وأي مبهج _بربك_فوق بهجة الطعام؟)

3- أنا عارف إني غلس جدا..بس نفسي أكون أغلس بكتيييييييييير..أبص في وش اللي قدامي يحس إنه مخنوق ويسيبني ويمشي وهو مش قادر يفتح بوزه..(الغلاسة وقاء من الناس، مجرد تكنيك نفسي يهدف لإحداث نوع من توازن الردع مع الآخرين).

4- نفسي أغير اسمي ل "حشمت" وألبس روب طول مانا قاعد في بيتنا..زي أي شخص شرير في الأفلام الابيض واسود..(هنا لا أجد مبررا كافيا لهذه الحماقة).

5- نفسي يبقي عندي مكتب لوحدي في الشغل ومفيش حد جنبي، وطول اليوم ابقى نايم ع "الفوتيه" وأنا فاتح زراير القميص وعمال أصفر..على نغمة واحدة رتيبة بطيئة رديئة..(مكتب لي وحدي=حلم الخلاص ، النوم علي الفوتيه= الراحة الأبدية التي أنشدها والتجاوب مع الكسل المقيم في خلاياى، نغمة وحيدة رديئة= للتشويش على الكائنات السفلية التي تحاول رصدي)

6- نفسي ألعب جولف.. عشان أكتب أسماء أعدائي علي كورة الجولف قبل ما أضرب الكورة..(قطعا كي أرتدي ملابسي البيضاء المفضلة لأطول فترة ممكنة أثناء ممارسة هذه اللعبة)

7- نفسي أخترع أي دوا يقضي على تسوس الأسنان (كي أتناول كميات أسطورية من العسلية دون الأضرار الجانبية التي أنهكت ضروسي).

8- نفسي يبقي عندي عربية بسواق تاخدني بالليل كل ليلة من ليالي الشتا لأي طريق زراعي ع الدلتا..عشان أشم ريحة الشتا في الزرع والليل ( ألأن الشتاء كان دوما أسعد؟ ألأرضي حنيني الدائم لأشياء وأشخاص لا أتذكرهم؟).



هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
أمل أسكاف يقول...

جميل ... أحلام جميلة ومضحكة وأنسانية ...