90s fm

الثلاثاء، 10 أبريل 2007

الجد والجدة ينتميان إلي عالم الله


الجد والجدة في انتظار الموت..أنت تعلم هذا جيدا..ومع ذلك تتقاعس عن زيارة منزلهما الذي يبعد عنك ربع ساعة ليس أكثر،الجد والجدة لم يعد لها مكان وسط اصدقاءك الصاخبين ووسط إيقاع حياتك اللاهث..
الجدة والجدة لايمثلان سوي أيقونات من متاحف الاركيولوجي..تتحدث معهما عن ذكرياتهما العتيقة الضاربة بجذورها في ماض سحيق تجاوزته الاحداث والقوانين والنواميس.

أنت إذ تسأل لا تسأل بغرض الدردشة..فقط تنقب في تاريخ البلاد والعباد..تحاول تحليل نفسية الجد..تنقب في عبقرية المكان الذي ذرعوه جيئة وذهابا من أقاصي الجنوب، إلي أقاصي الشمال..وتعبث في شفرات الزمان الذي يمتد من الاربعينيات حتي اليوم.

تترك الجد يستعرض ذكرياته (التي تبدو لك عبثية فارغة) في استمتاع مصطنع،بل وتدعو الجدة للقصص عن ذكرياتها اثناء غياب الجد، وكأنك بالفعل متماه مع القصص الفارغة عن النخيل الذي يطرح بلحا في حجم الخيار ،وعن العفاريت التي تتخذ هيئات الحيوانات في الحقول وفي الجبال.

وتتمادي في السؤال عن زمن الخيرات الوفيرة والأناس الطيبين..وأنت إذ تسأل لا تسأل بغرض الدردشة مع هذين الطاعنين في السن ينتظران ملك الموت بجسارة منقطة النظير..أنت تسأل لتنقب عن المتعة والمعرفة،تتعامل مع الجد والجدة ومع ذاكرتيهما الثمينة(بفعل التاريخ) كما يتعامل الباحث مع عينته البحثية.

لكن القدر سرعان ما ينبذ أداءك المصطنع وبراجمتيك البغيضة،فيرغمك علي انخراط فعلي صادق في قصص السابقين التي لا يكف الجد الحديث عنهم،والذين يحمل كل منهم لقب "مرحوم"، تتابع الجد بشفقة حقيقية،فالرجل بانتظار اللقب بعد قليل ،الرجل لن يستأذن،الرحيل سيكون فجأة، سيذهب لأصدقاءه الحقيقيين ،سيستمتع معهم بما تراه انت هراءا..لكنه حياتهم بطولها وعرضها.

القدر يتمادي في سخريته منك..فتتعاطف حقيقة مع القصص..وتتشوق لمعرفة النهايات ،التي دوما ما تختلف الجدة مع الجد في تفاصيلها وتحابيشها الأخيرة.

الجد والجد يتحدثان لغة قديمة هادئة بعيدا عن مصطلحاتك الصاخبة،يتحدثون لغة تنتمي الي العصر الذي ظهرت فيه الانبياء والرسل،اللغة التي كانت تتحادث بها الملائكة مع البشر (حينما كانوا يظهرون في عرض الطريق)..لغة ومفردات وقيم تمت بكل صلة إلي هذا العصر البسيط الجميل..قبل أن تكف الاولياء عن استنزال الكرامات ،وإصلاح القلوب.

الجدة والجدة يتماهيان الي ابعد حد مع مسلسل الساعة الثامنة..النوم الاجباري يتحرش بجسد الجد المنهك.

يرتفع شخيره أمام التلفاز،بينما الجدة تصلي هنالك في الغرفة الاخري..صلاة من تلك الصلوات الكثيرة التي لاتكف عن أداءها..
وأنا بينمها في عنفواني أشعر أنني بانتظار الموت وليس هما..
فطوبي للودعاء لأنهم سيرثون الأرض..
ودام مجد الجد والجد...وليت الحفيد يجد لنفسه في عالم الله متسعا

هناك 15 تعليقًا:

غير معرف يقول...

el ged w el gedda dol kenz ya ret testa3'ello, da 2e7sas ana et7aramt menno 3ashan ma3asertesh 7ad men el arba3 godod , w myn 3aref malak el moot mestanny myn fyna !!!!!!!!!

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ياااااااااااااااه ..... ارواح و ملايكه و قصص و حكاوي ... يا بختك يا اخي
انا شخصيا جدي لوالدي عايش الحمد لله و مع انه كسر التمانين "بسم الله ما شاء الله" الا انه عارف عني و عن دراستي كل حاجة و بيسألني دايما عن احوالي..كمان جدتي لوالدي مع اني ماشفتهاش لكن دايما بالاقي روحها معايا ف الزنقه
لكن بقى جدتي لوالدتي ..ربنا يخليها برده مالهاش دعوة بأييييييييي حاجة .. اطلع انزل اقوم انام اجي بدري اتأخر .. ارقد ف السرير يومين عيانه.. و لا ليها دعوة .. مع اني امانه ف رقبتها لكن الآيه مقلوبه تمااااما ... و فعلا بيضايقني عدم اهتمامها و انها عمرها ما كلمتني و لا حكتلي و لا نصحتني و باستنى والدتي كا اخر اسبوع عشان افرغ الشحنه اللي عندي
يالله .. هانت كلها سنه و نروح
ادعولي ربنا يهون

اه
خليك بالبيت
the wall

واحد يقول...

المجد..للـــ...... ياعزيزي

دعاء عادل يقول...

تعرف يا درينى انا عمرى ما اتمنيت اكون ام وكنت دايما بحلم انى اكون جده واقعد احكى لااحفادى
بس ياترى هما هيشفونى برضه بحكى فى عبث
مش عارفه ليه لما قلت كده فى البوست انا زعلت حسيت انك بتتكلم على دعاء الجده
وكلامى برضه اكيد وقتها هايكون كلام عتيق قشطات وبيس وكده
بس يمكن انا كان نفسى اكون جده لانى افتقدت الجو ده وكان نفسى فيه اوى
فاروح زرهم يا احمد واستمتع بما امن الله به عليك
ربنا يخليهم ليك

vision يقول...

انا كنت لسه بحلم ب جدو وانز عايز يضربنى وانا نازله اجرى منو......مع ان جدى دى مفيش حد دلعنى اكتر منو ...طبعا هتقولى وانا مالى يا رخمه بالقصه الفاشله دى هقوللك...ماللك انك فكرتنى بيه

vision يقول...

نسيت اقوللك انى اول مره اجى هنا وفعلاا تستحق الهيصه الى معموله حوالين اسمك...مدونه جامده

Amira Hassan يقول...

ده فعلا اللي بحسه من ناحية جدتي ام ابويا

و هي الوحيدة اللي عايشة لحد حالا

وهي الوحيدة اللي انا وعيت عليها اساسا

بجد البوست خلاني اخد اول سرفيس رايح طنطا عشان اشوفها

لو كنت أعلم يقول...

أحمد يمكن دي أول مرة أعلق عندك
بس دي مش أول مرة أقرالك فيها سواء هنا أو في الدستور سابقاً
وبالنسبة لموضوع الجد والجدة
أنا لما باتكلم معاهم باسرح لعوالم من الطرابيش والحياة الهادئة حيث لا قلق ولا خوف
وإن أردت الجهاد
ممكن تنزل بسهولة وتقول الاستقلال التام أو الموت الزؤام
ولو عايز تتجوز
ما على سيادتك إلا إنك تقول لوالدتك أو والدك وبعدين يجيلك صور بنات أشكال وألوان وإنت تختار زي الباشا
ولما تحب تتعلم
تروح مدارس نضيفة ولو متفوق تروح بغثة بسهولة من غير وسايط
كل اللي حواليك في نفس وضعك الاجتماعي مافيش حقد ولا غل
ولما الحياة تاخد مدتها وسيادتك توت
ولادك مش هيتخانقوا على الميراث لإن ميراثك لهم كان أساسه الأخلاق والقيم
هأقول إيه بس ؟
أنا ما عدتش بحب اتكلم مع جدتي لأني باتقهر على زمنا
خلاص أنا هأعيط
أععععععععععع
والنبي تبقى تشرفني على مدونتي ياحاج

غير معرف يقول...

again commenting..and again english....may god help me to forget for somewhile his sacred language..get out of it..and be able to put my feelings..in english words ...and latin letters..
anyway ..if u think that our grandfathers belong to the world of god..so u are reclaiming your protest not on your reality ..but on your time..so i guess that u have é choices..either to marry soon and be a grandfather soon..or to kill yourself and then you will be able to see god..much more clearly
finally(ya waghd)i miss u ..beyond your imaginations

غير معرف يقول...

الجد والجد يتحدثان لغة قديمة هادئة بعيدا عن مصطلحاتك الصاخبة،يتحدثون لغة تنتمي الي العصر الذي ظهرت فيه الانبياء والرسل،اللغة التي كانت تتحادث بها الملائكة مع البشر (حينما كانوا يظهرون في عرض الطريق)..لغة ومفردات وقيم تمت بكل صلة إلي هذا العصر البسيط الجميل..قبل أن تكف الاولياء عن استنزال الكرامات ،وإصلاح القلوب.

a veeeeeeeeeeeeeeeeeeeery nice post fe3lan
2add eh ba7ess be 7aneen le 7aga mesh fahmaha, amma 7add yetkallem zayy ma homma beyetkallemo :)

غير معرف يقول...

صديقي العبقري بجد انا اكون سعيد لو اتعرفنا وتفاعلنا انا نور موقع العظماء


www.nourhetler2006.jeeran.com
nour_hetler@hotmail.com

nohamy يقول...

للاسف أتحرمت اجدادي بسرعة
بس دايما بحب حكاياتهم

sharkawoo يقول...

والله يمكن عشان أنا لم أري غير جدتي وتوفت سريعاً قبل أن أعي بالزمن جيداً ... ولكن بالفعل أن أشعر بشوق شديد لهم ... ولكم أتمني دائما أن آراهم وأحكي ليهم ... ويحكوا لي ...

ولكن ليس ما يتناه المرأ يدركه ...

أغتنم تلك اللحظات ...

محمد حمدي يقول...

فتحت عليا باب الذكريات يا أحمد

للأسف أنا مليش أى أجداد على قيد الحياه حاليا

بس دة ميمنعش إنها كانت أيام رائعه الى عشتها معاهم ..

لما بيموتو بتحس بجد إن الدنيا نقصت حاجه مهمه .. رغم أنهم فى حياتهم كنت مش بتهتم بيهم

Bassaminoff يقول...

أعددت ردا ولم أحتمل نشره