90s fm

السبت، 21 أبريل 2007

أنا وبوذا نكره روتانا سينما


بوذا يكره شركات الإسطوانات المدمجة
لقد عبثت بكلماته
تراتيل بوذا استحالت إلي أصفار وآحاد مكودة
تجردت الكلمات من قدسيتها
وحولوا بوذا إلي أيقونة في ماي كومبيوتر
التاريخ والجغرافيا والقداسة استحالت إلي هراء
شرقك يا آسيا لم يعد يحمل رائحة بوذا
*******
أنا أكره روتانا
روتانا تعبث بأفلام الابيض وأسود
تعرضها بصورة ممنهجة
وعلي أساس واضح
فالشهر الحالي شهر اسماعيل يس
أو ربما شهر هند رستم
وقد يكون أيضا شهر الأفلام الكوميدية
روتانا تسخر من ماضي أحمد الدريني
تبدد لحظات الانتظار
حين كان ينتظر علي القناة الثانية (العقيمة) أفلاما تنبض حيوية
روتانا اشترت كل شيء
وذهبت بلحظات التشوق والانتظار(لهذه الأفلام البديعة والبلهاء أيضا)
الأفلام متاحة الآن
ربما أرخص من ذي قبل
***********
لم تعد تراتيل بوذا تجاوز الحناجر
والحناجر ذاتها لم تعد تبذل جهدا
وأنا أيضا لم أعد أنتظر اسماعيل يس
فروتانا تصل به إلي شاشتك دليفري
**************
أنا أكره شركات الاسطوانات المدمجة
وبوذا يكره روتاناِ

هناك 22 تعليقًا:

واحد يقول...

هذه البهجة البريئة التي كنت أرقبها في أفلام الرسوم المتحركة... شاعرية اللحظات الصغيرة ..والتي تحولت إلى (نبضات) إلكترونية وبيزنس بذيء .. تحولت هذه القيم المطلقة المجردة إلى عبث تجاري أفقدها بهجتها الأولى

لعلي أكره أكثر قناة سبيس تون وإم بي سي 3

غير معرف يقول...

إيهاب دسوقى:-
أعجبنى جداً الخط المستقيم الذى رسمته لبوذا ولنفسك أيضاً ثم تبادلته معه فى النهاية وكأنها عملية هندسية...لمسة فنية لايخرجها إلا متمرس

Amira Hassan يقول...

فاهمة بجد الاحساس ده اوي..و بسببه برضه انا بستمتع بمسرحة اقلب و الاقيها صدفة في التلفزيون و اتفرج عليها لاخرها ..على الرغم من انها عندي على الكمبيوتر من حبه كويسين و مفكرتش افتحها...البوست رائع كالعادة يعني

nyira_elsheiref يقول...

بقيت بكره التليفزيون يا احمد اساسا ما بقتش عندى القدره انى اتفرج على فيلم لأخره او استحمل سخافة مسلسل ما عدا أفلام الكارتون طبعا ما علينا الرابط اللى أوجدته بينك وبين بوذا رااااااااااااااااااااااائع جدا وكالعادة قريت البوست 120 مره

غير معرف يقول...

اذا كنت خاضع للنستولوجى باستمتاع فلا تلوم من يحب ايقاع العصر ولا تنس ان القناة الثانية مازالت بفضل الله عقيمة

صاحب البوابــة يقول...

اعجبني استرسالك الرائع

صدقنى انت موهوب يافتى

افكارك جيدة للغاية

ومعالجتها درامية جدا

تحياتي لك عزيزي

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اممممممم ...بيقولك نستولوجي.. الناس كلها عرفت دائك يا دريني معلش..
هو الدلاي لاما عنده حق ف حكاية النستولوجي دي .. بس ماعتقدش ان دي المشكله اللي ف البوست .. المشكله هي التخمة .. التخمة اللي زي ما أصابت "كروش" العرب امتدت لكل شيء يلمسوه بنفس اللعنه "التخمة" زي بالظبط اسطورة ميداس لكن الفرق ان اللعنه جايه على دماغنا احنا مش على دماغ صاحبها و هنا بقى يطول الشرح......ايييييييييييييه
ما علينا
المهم
خليك بالبيت

the wall

nour يقول...

فهماااك فاهمه انت عايز تقول ايه
انا كمان كده
فى حاجات مبقاش ليها نفس قدسيتها
حتى العيد مبقاش ليه اى فرحه
حاسين الحاجت دى و مش لاقينلها تفسير
ممكن يكون السبب روتانا سينما فعلا
ممكن يكون العصر الرقمى الجديد

elkamhawi يقول...

واحشنى

Bassaminoff يقول...

دلوقتي تقدر تغمض عنيك

محمد حمدي يقول...

تصدق إنت فيك شىء لله
أنا لسه من كام يوم كنت بفكر إن فعلا فكرة إن كل شىء أصبح فى متناول إيدنا مبقتش حاجه كويسه

واحشنى يا صاحبى

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

مش عارف يا احمد اقولك ايه بس فعلا لما بقرأ كلامك بيزداد قناعتي انه سيكون لك شأن
بوست رائع ومش الغلابه امثالي اللي يشهدولك .

حبيبك عم احمد

دينا فهمي يقول...

أحمد
أنا بآلي فترة مش بعلق عند حد ومش عايزة أكلم حد
بس عايزة أقوللك إني مازلت وهفضل متابعة كل اللي بتكتبه

buffy يقول...

:)))ah t7s en elwa7 zman kan bystna film abyad we esed bfar3' elsbr now bass tgeb rotana zaman htla2y aflam kol 2 h
nice post

Marwa Friday يقول...

لعل من حسن حظي انى لا امتلك روتانا ولا فضائيات ..ولا تلفزيون مصري الا فى الأجازة ! ..أكره روتانا عندما اذهب عند جدي واتفرج على الفضائيات فضولا -جدي عنده روتانا !- وأجد ان البهجة بلاستتيك ..بلاستيك لا اكثر لا اقل
جميل

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

ممنهجة.. روتين.. أيقونة..

أنا أكره كل ما هو تقليدي شائع سهل المنال مشوه السطح.. مفقود العمق..

وعاوز أقول لك "عواد باع هارده"
وأنت رائع يا دريني

الحلم العربي يقول...

أول مرة أقرأ مدونتك...فاتنى كتير ...اعذرنى الجهل وحش
مدونة جميلة وأسلوب متميز
أنا كمان ...كانت زمان احدى هواياتى مشاهدة التليفزيون ...أما الآن
كل شئ متاح ...حاجة صعبة
لا سابونا نتفرج على التلفزيون المصري العقيم و لا خلونا قادرين نتفرج على حاجة من تخمة الأفلام اللى بيعرضوها علينا..
بصراحة هما علمونا نغمض عنينا لو شفنا فيلم بنحبه لاننا لو ما اتفرجناش عليه دلوقتى يبقى هنتفرج بكرة في الإعادة...بعد اسبوع لما يرجعوا يذيعوه تانى ...بعد شهر ...كله متاح

ola salem يقول...

واد يا حمادة
انت واحشنى جداااااااااا
وعايزة اقعد معاك قعدة مطولة جدا جدا
ناخد وندى فيها مع بعض
انا مش عارفه انت مختفى فين؟
وحتى ما بقيت بكلمك بحس انك مش مركز
انا قلت اسلم عليك بقى يا سيدى واعمل باصلى معاك

سلامو عليكو

tamer afify يقول...

بنقع من حاجات كتيرة بتاعتنا

ومعاني بتتنسي ويا الالوان العقيمة

بس انا حاسس ان بوذا هيتكلم قريب
هيقول حاجة

تحياتي

الملاح التائه يقول...

ابتذال
عاوز تقول الكلمه دي
صح
الشئ المبتذل
ده بالظبط اللى بتنتقده
فى رواية قصر الشوق للعبقري نجيب محفوظ اتقال على لسان ياسين ان مشكلته ان الجمال بقى مبتذل وممل وروتينى فى حياته بعد ما اتجوز زينب بنت محمد عفت عشان كده فر بنفسه لعالم المتعه والإثارة والتشويق
اشطات يا احمد بيك

rona يقول...

مش روتانا فقط هى التى حولت كل شىء الى عبث تجارى ولكن اشياء كثيره تحولت الى تجاره ومنها الانسان نفسه وليس الفيلم الذى يحب ان يشاهده

We2am يقول...

ya nhar eswd!!! :S