90s fm

الاثنين، 2 يوليو 2007

كروت المستر "دريني" عالية المغناطيسية


الحزن زائر من زوار الفجر..يتمعن في قراءة ملفك قبل اقتيادك للقبو إياه

وليست مشكلتي أني عميق الاستيعاب..لكني لا أجيد فن الاجابات المدرسية (ألهذا دوما كانت تقديراتي منخفضة؟)..وكلما جد الخطي علي طريق الرائعين المتفوقين الذين يتصدرون الصور الفوتوغرافية في معهد الناجحين..دوما ما تقصيني يد خفية

ذاكرت كل الكتب(في الحياة وفي الغرام وفي القانون وفي الخيال) أكثر من مرة، حفظتها عن ظهر قلب ، وشحذت الذهن، لكن الحياة تصر..الامتحان من خارج المقرر

لماذ لم أكسب في مسابقات الكاراتيه والشيبسي رغم أن كل الصغار فعلوا ذلك؟

لماذا يتعاملون معي علي أني سوبر مان رغم أن خساراتي ملء العين والبصر؟

لماذا لا يتركوني لنفسي؟

لماذا تصر الحياة_بمنتهي السخافة_ أن تمنحني نجاحات من وقت لآخر؟

هل هي الرغبة الماسوشية لدي القط في السماح للفأر بالتجوال أكثر وأكثر رغم أنه قادر علي افتراسه في أي لحظة؟

أنا لا ألهث..ألهذا استفز الحياة أكثر؟

لماذا يترك القط "توم" المساعدات الخارجية للفأر "جيري" المسكين؟

للأسف أنا أدفع ضرائب الآخرين جميعا..ثم يصلني خطاب معافاة ضريبية من الحياة بشأن حساباتي الخاصة..وأظل أدفع عن الآخرين

حتي الكتابة لم تعد تواتيني، والجمل لم تعد متماسكة ، وصرت رهين الأكلشيهات الكتابية الأحفورية

أتساءل في براءة_ والله يشهد_ لم كان كعب أخيل عصيا علي الرماة، بينما كعبي انا هدف بارز واضح للعيان تكاد ترتسم عليه دوائر أصغر فأصغر ثم نقطة تتوسط الكعب..كأنه نداء فاجر للجميع.."نشن هنا وبسرعة وسوف يقضي نحبه فورا"

كروت التاروت تتطابق في القراءة حين تحل عليها مغناطيسية المستر "دريني"..كلها تحمل وسم الملتحف العباءة السوداء والمنجل "رمز الموت ياسادة"..أنا لا أعترض أبدا..ألهذا أعيش طويلا؟

الكوكب نبتون هو الآخر كف عن التواطؤ معي...ويوجس المنجمون هذا العام بشان برج الحوت..والكثير من البلهاء حولي في انتظار أخبار سارة، والأنكي يأتي من المعلقين الأغبياء ..فهذا البوست سيتصدي له بالتعليق بعض الاغبياء أنا أعلم وأقرأ قبل أن ينقروا علي كيب ورداتهم التافهة..

أشاهد الأسي في عين البعض(أنت يادينا فعلا) لكن لم يعد بوسعي سوي الفضفضة قبيل الفجر..ثم الذهاب إلي السرير وتلاوة بعض مما أتلوه..ثم استيقظ مبكرا ليوم عمل ربما ممسوخ الملامح..ثم أعود لأنخرط في قراءة رواية حمقاء

للأسف أنا أدور في حلقة مفرغة..لأن أخبارا سارة بانتظاري

الحزن زائر من زوار الفجر..ينتقي ضحيته بناءا علي قراءة معمقة لملف المذكور أعلاه
وطبيعة الاستجواب تتحدد بناءا علي مغناطيسية المذكور..وكما تعلمون جميعا ..للمستر "دريني" مغناطيسية خاصة مع أوراق التاروت..نعم ..حامل المنجل..وأحيانا كارت البهلوان




هناك 15 تعليقًا:

الحلم العربي يقول...

لازم يعني تقول المعلقين الأغبياء
ماشي يا عم هنقدر حالتك النفساوية الغريبة .....و بردو هنعلق

أنا رأيي ان حل الموضوع ده يومين أجازة ...بجد جربهم و قولى ....مع شوية تنظيم للوقت و محاولة ادخال شئ جديد في حياتك ....اعملها و ادعيلى
و مستنين بوست الشكر و المديح في المعلقيين ....الأغبياء
هههههههههههه

أه على فكرة عجبتنى:
للأسف أنا أدفع ضرائب الآخرين جميعا..ثم يصلني خطاب معافاة ضريبية من الحياة بشأن حساباتي الخاصة..وأظل أدفع عن الآخرين.....
حسيت انها بتتكلم عني أحيانا

موهوب أنت يا ولدي و لكنى أخشى عليك من الاغترار بالموهبة كما فعل الكثيرون من قبل...
تحياتي

غير معرف يقول...

el 7ozn goz2 men 7ayatna howwa elly bey7'allyna n2addar el sa3ada bas heyya tygy bas we7na n2addarha, w mafysh 7ad beymashy 7ayato 3ala hawah, el 7ayah heyya elly betmashyna we7na mabne7'tarsh 2adarna howwa elly bye7'tarna , kol el ayyam zay ba3daha w kol el nas zay ba3daha, w fel 2a7'er hanmot w neb2a lwa7dena, mesh enta lwa7dak elly 7ases el 2a7asys el zeft dy , heyyael 7ayah ba2et keda 7'alas , elly 3agbo y3eshha keda mashy welly mesh 3agbo hay3eshha bardo 3'asb 3anno - w 3ala fekra aa mesh balha2 wala 7ad men elly bey3alla2o dol ablah

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

أحمد
انا بجد قلقت عليك أوي أوي انا كنت اتكلمت انا وانت في الموضوع ده قبل كده ومش عايز اقعد اقول كلام كبير بس حبيبي مش كل الاذكياء كانوا بيأخدوا تقديرات عالية .

أحمد اعتقد ان موضوعك ده مش محتاج تعليق ده محتاج اني اقابلك ونتكلم .

بس كلامك صعب مقلق يا باشا وهخلفلك انك هيكون لك شأن بس ساعتها ابقى افتكر اسمي أحمد رفعت

غير معرف يقول...

حدثني عن الحزن كيف كان يادريني

فلقد نسيته منذ زمن

نياهاهاهاهاها

اه انا نسيت صحيح

انا مش هعلق عشان انا ذكية

بس هقولك حاجة واحدة

يكيفيك انك احمد الدريني

ومش مهم تذاكر كل الكتب اللي انت كتبت عنها دي

فالسيف اصدق انباء من الكتب

وبعدين ياعم مين اللي قالك ان الناس اللي بتكسب بيسموهم سوبر مان

وفيها ايه لما تخسر انهاردة
ده عشان تحس بطعم النجاح الحلو بكرة


لماذا تصر الحياة_بمنتهي السخافة_ أن تمنحني نجاحات من وقت لآخر؟

يعني هي الحياة مزاجها كدة وانت كمان لو كنت متضايق
مكنتش تاخد منها النجاحات دي
وتطلعلها لسانك وتقول انا مش عايز انجح


للأسف أنا أدفع ضرائب الآخرين جميعا..ثم يصلني خطاب معافاة ضريبية من الحياة بشأن حساباتي الخاصة..وأظل أدفع عن الآخرين

علي فكرة نسيت تدفع الضرايب بتاعتي



كفاية بقي غلاسة عليك كدة



لما تعرف انا مين ابقي قولي

نياهاهااههاهاها

Bassaminoff يقول...

بقالك شهر ونيف بتقول عايزين نسافر

متهيألي عز وقتها دلوقتي

يالله رتب مواعيدك وكلمني

مستنيك

nohamy يقول...

تعمق يا احمد
كل حاجة عجيبة و غريبة
الدنيا مش عارف أرد اقولك أية
اكتب يا احمد

طلال فيصل يقول...

وأنا أيضا

السلحفاة تطير يقول...

مالك بس يا أبو حميد سيبك من جو النكد دا، يا راجل دا انت اللى بتفوك علينا لم نتخنق ... أكلم وقول ايه اللى همك .. فاكر القمر يا دريني

غير معرف يقول...

taree2tak betfakkarny be ref3at ismail...
elnaga7, wel fashal, ashya2 nesbeyya.. enta bete7sebha be equation w 3'eirak be equation w el denya be equation... mesh shart 3ashan 3'eirak dole, a3'labeyya mo7eeta ennak te7sebha be tare2et-hom... la homma elly te3bo wala homma elly et3allemo ;)
shuflak 7esba gdeeda w 7ebb a7dath 7ayatak beeha... wen ma2dertesh, salla7 fe a7dath 7ayatak bass di 3ayza 2oma shdeeda di...

w 2abl mamshy ba2a a7eb ashkorak ennak 7atet el soundtrack da 3ashan ana etfage2t beeh wana lessa sa7ya w "sana3 yawmy" :P (it made my day)

لو كنت أعلم يقول...

مش عارفة ليه حسيت بفراغ رهيب وخواء نفسي بعد ما قريت البوست

يمكن تكون شيطان يجيد التعبير عن ذاته ببراعة

أو ملاك عذبه طول حبسه في حياة فانية

إنت محتاج حبة أمل وتفاؤل

وللأسف ما عنديش منهم

غير معرف يقول...

لا تحزن
حاول..مثلى

واذا فشلت
تذكر..ان

للحزن فيوضات من نور

vision يقول...

مستعجل مستعجل على كل شىء

لو روحك تهدى كل شىء بيحصل....البوست ده جميل اوى مكتوب بطريقه عجبتنى جدا ورغم انى عارفه انك كالعاده مش هترد ونفسيتك وحشه بس ما علينا....ولا تهمنى...انا هاروح جمصه كده وهريح نفسيتى وهسيبك مع ايام فالقاهره الى تكاد تكون ممسوخه الملاامح((((ايه الأفاظ دى))) مش كده ده بكره تنقط مانجو

تانى حاجه يا سيدى الجمله دى عجبتنى اوى
لكن الحياة تصر..الامتحان من خارج المقرر

غير معرف يقول...

اية يا بنى الحزن والتشائم ده انا قربت اعيط معلش كلنا لها

خليك متفائل شوية ومتبصش لنصف الكوب الفارغ ليس العيب فى ان نسقط ولكن العيب انا لا نستطيع النهوض

خليك متفائل هه متفائل

على العموم كتاباتك حلوة قووى وعجبتنى
الفراشة الصغيرة
رودى

nyira_elsheiref يقول...

البوست ده غريب اوى من ساعة ما حطيته وانا بدخل اقراه كل يوم تقريبا ومش عارفه ايه سر رهبتى فى انى اعلق عليه ومع ذلك لا استطيع مقاومة رغبتى فى التعليق ولا استطيع نسيانه او تجاهله وكانه مش موجود وعلقت فى البوست اللى بعده قبله وبرضه رجعتله شىء غريب يدفعنى له لذلك سأعلق
المهم كوكب نبتون لن يكف أبدا عن التواطؤ معك ولا توهم نفسك بعكس ذلك
وأوراق التاروت لن تحمل أبدا صورة حامل المنجل بل عندما تحل مغناطيسية مستر درينى على الاوراق فستحمل جميعها ورقة الساحر والتى تشير إلى الثقة بالنفس والمهارة
وإن كانت المشكله إنك مش كسبت فى مسابقات الشيبسى والكارتيه طب ليه مجربتش البومات الشمعدان ع العموم احسن انك لم تفعل لانى جربتها وبرضه مش كسبت
أخر حاجه بقى عشان التعليق طول أوى كتابة أيه التى لم تعد تواتيك ؟ وجمل ايه التى لم تعد متماسكه؟ امال مين اللى كتب البوست التحفه ده؟

citizenragab يقول...

دلفت الي مدونتك بنصيحة صديق




جزاه الله عني سعادة بقدر بهجتي بارشيفك
وساعات من متعة ساجدها علي يد حروفك