90s fm

الأحد، 30 سبتمبر 2007

اعتذار إلي أبي الذي اعتقلوه منذ قليل


فأنا الذي أخرت عزومتي لك علي الافطار في الخارج يوما إضافيا
لم أكن أعلم أن لأمن الدولة رأيا آخرا بشأن عزومتي لك علي الافطار خراج المنزل،كي نتحدث في بعض الأمور المهمة الخاصة بمستقبلي
أعتذر إليك في محبسك..فأنا الذي أخرت الموعد يوما
صدقني لم يخبرني أحد من أمن الدولة أنهم سيقبضون عليك الليلة
ربما هي لفتة طيبة من العادلي ومبارك،خصوصا أن مخزون جيبي يحتضر..نهاية الشهر كما تعرف
وأنا مسرف بالطبع
أعذرني عزيزي محمد الدريني، وادع لي من سجنك،فإنهم يقولون أن دعوة المظلوم لا ترد
أنا لا أخاف هذه المرة مثل المرات السابقة
إذ أن الضباط_حسب شهادة الكثيريين_ لايعذبون الا بعد الإفطار
وهو ما سيقلص من فترات الجلد والصعق الكهربائي
وانت مدرب علي هذا منذ المرة السابقة..فلا تبتأس أبي
فقط أستأذنك أن أخفي علي مازن الأمر
فامتحان الشهر علي الابواب..وكما تعلم فإن الصف السادس الابتدائي يحتاج الي الكثير من التركيز
فضلا عن المفاجأة التي كان بصدد إعدادها لك هذا الوغد الصغير
لقد رسم لك صورة كبيرة،بعدما اشتري من مصروفه مجموعة ألوان مائية جديدة
كانت ستسرك كثيرا هذه الصورة
لكن حتما سيأتي يوم ما تري فيه رسمة مازن
وأتم عزومتي لك
حافظ علي صيامك في معتقلات الداخلية يارجل ولا تفكر في المنبهات والسجائر
وأنا بدوري سأدخر مبلغ العزومة إلي أن تخرج
فقط لا تتأخر بالداخل
فمازن سألني في الصباح:أين أبي
فنظرت إليه مبتسما وقلت له
كان هنا منذ قليل

هناك 41 تعليقًا:

غريبة يقول...

مش عارفة يا حبيبي اقولك ايه؟ والله كان نفسي اكون معاك دلوقت يا حمادة
انا لسة خالد باعت لي الخبر دلوقت وانا بعته لمنظمات حقوقية كتير وكلمت اصدقاء في منظمة العفو الدولية وهابعت الخبر الصبح لكل الجرايد هنا
مش فاهمة هما كلاب مبارك دول مش هيبطلوا قهر واعتقال وظلم بس هانت ونهايتهم قريبة ان شاء الله مش هاقولك معلش وشد حيلك لأن عمي محمد الدريني أكثر حرية من سجانيه كلاب المأمورالظالم الغبي ولأن والدك اختار انه يكون حر وهو عارف كويس ان تمن الحرية غالي اوي في بلدنا اللي بتأن من ظلم وقهر واستبداد عصابة مبارك
خد بالك من مازن يا حبيبي واتأكد انك علي قدر المسئولية اللي اترمت علي كتفك وانا هاكلمك الصبح ان شاء الله

هناء يقول...

طمانك الله عليه و جمعك به سالما قريبا باذن الله

غير معرف يقول...

انا معرفكش ولكن البوست دا اثر فية جامد. زي غربية لسة وصلي الخبر من خالد وانا بكتبلك دلوقت علشان اضم صوتي لك في مساندة والدك. انا آسفة ان بلادنا كدة

البراء أشرف يقول...

أنت تروح أمن الدولة يا أحمد وتعتذر عن الفعلة الغريبة اللي كنت عايز تعملها مع أبوك.. بقى تعزمه على الفطار يا راجل.. حد برضه يعمل كدة.. أهو أمن الدولة خادوه يعزموه هما..

يا أخي يلعن أبو السياسة على أمن الدولة على التعذيب على امتحانات ساتة ابتدائي..

العيشة في البلد دي بقت تقرف.. والواحد مش عارف يعمل ايه عشان يسبوه في حاله..

غير معرف يقول...

ان شاء الله هيطلع بألف سلامة ، ربنا معاك و معاه و يقوية ، ان شاء الله مش هيحصلوا أى حاجة وحشة . ربنا يقويكو يا رب

شيماء الجيزى يقول...

احمد

اعتذر بالنيابه عنك لهم
ان كانت عزومتك السبب
فقط ليسمحوا لمازن ان يرى والدك الرسمه
..........

انا حزينه جدا
وكل ما فى جهدى
انى اعمله هعمله ، يكفى انى اقولك
كون انت احمد القوى اللى نعرفه
اللهم فرج سجنه يا كريم
دعوة صائم وان لم تلبى الا هذه الدعوه فلبها

قضية عم أحمد Ahmed Case يقول...

هيخرج وهتعزمه حبيبي ان شاء الله ...
حبيبي أحمد أأسف على هذا الخبر الذي احزنني كثيرا ...

ربنا يفك اسره وتعزمنا كلنا على فرحك بخروجه يارب ...

وعلى العموم تذكر قول الله ( الم احسب الناس ان يتركو ان يقولو امنا وهم لا يفتنون...) .


خالص دعائي لوالدك الكريم

صاحب البوابــة يقول...

فك الله اسره ان شاء الله

تحياتي ايها الحر

أحمد غربية يقول...

اخص..تاني

دينا فهمي يقول...

لا حول ولا قوة إلا بالله
بإذن الله يرجع لكم بالسلامة
ربنا يصبركم

Marwa Friday يقول...

يا الله ! تاني..تاني؟
عادة مش بعرف اقول حاجة في المواقف دي !..هو في ايه يتقال بالذمة ..مافيش!..فعلا نحن أمة لها مستقبل..لما يعتقل انسان كل جريمته انه صاحب رأي ..يبقى فعلا المستقبل مبشر!.. العم محمد ..ولا يهمك يا جدع - أنا عارفه انه ولا همك أصلا..لأنك قدها وقدود طبعا..وضاقت فلما استحكمت حلقاتها ..فرجت!شياطين الانس يا أحمد فيما يبدو يعايرون شياطين الجن المصفدين في هذا الشهر الكريم بقدراتهم على الخطف وتدمير الأحلام - حرام بجد نقول عليهم كلاب يا عبير ياعسكري -ربنا يصبركم ،وإن شاء الله تعزم السيد الوالد عند "أبو طارق "،بجد رغم السواد الحالك أنا متفائلة - وأظن والدك كمان متفائل-إن شاء الله تعدي يا أحمد ..ماكانش نفسي أقرا الخبر ده ..إنما معلش ..السجن هذه الأيام للأحرار ..خلي بالك من مازن ..

غير معرف يقول...

الفُجر ليه ناسه

في رمضان؟؟؟!!!!!!!!

ياخدوا كل واحد ليه رأي ويدمروا حرية الصحفيين وكعادتهم يأتون في الفجر

هانقول ايه؟

ولاد*****صحيح

Unknown يقول...

مش عارف أقولك ايه يا أحمد
انا نشرت الخبر فى المصري اليوم انهارده ..يعني هاتلاقيه بكره فى الصفحة الاولى 2 ..بجد قلبي معاك
فى ناس كده ربنا اختصهم عشان يدفعوا تمن حرية بلد بحالها
كان الله فى عونكم
من قلبي ..كان الله فى عونكم

غير معرف يقول...

ana mesh 3aref a2ul eh ...

walahi fe3lan mesh 3aref a2ul eh.....

أم حسبتم أن تدخلوا الجنة ولما يأتكم مثل الذين خلوا من قبلكم مستهم البأساء والضراء وزلزلوا

أم حسبتم أن تدخلوا الجنة ولما يعلم الله الذين جاهدوا منكم، ويعلم الصابرين

غير معرف يقول...

مش عارف أعلق من الحزن

غير معرف يقول...

إن شاء الله هتعزمه
ومازن يوريله الصورة
قريب جدا
=====
ربنا يقويك

Dr. Diaa Elnaggar يقول...

كل ليل وله آخر إن شاء الله قريبا

خلود صلاح يقول...

مش عارفة بجد اقولك ايه؟
ربنا معاك ويرجعه بالسلامة يارب
شد حيلك وحسبى الله ونعم الوكيل
:(

غير معرف يقول...

Grief got hold on me!
tears are choking me!

I am sorry..! even me being sorry...won't help you! for you're much more courageous than all of us!

May things turn out for the better insha Allah soon!

and may Allah grant you strength for your siblings!

Che The Hermit يقول...

قلبي معك ومع والدك ومع كل الشرفاء فى بلدنا إن شاء الله خير ويعود إليك سالم رافعا راسه انه اعتقل علشان هو انسان شريف لم يمد يده إلى ما لا يخصه أنا قريت الخبر فى الدستور النهاردة الصبح واضايقت جدا عموما سلملي على مازن ويا رب نسمع قريب خبر خروجه وكمان خروج افلامه إلى النور

تحياتى ..،
تشي الحزين

أه صحيح بوست من اللى فوق كان كاتب اولاد ***** اسف هتخلي عن احترامى لآن دول ولاد كلب مع الاعتذار لكل الكلاب ان شبهتهم بيهم

Salma Amer يقول...

أنا لما مصعب قلي زعلت جدا بالرغم من اني لم التق بك غير مرات قليلة ولكني حسيت بحزن شديد وغضب في نفس الوقت وخصوصا اننا في شهر كريم ولكن
إن شاء الله تزول الغمة سريعا جدا
وكلنا سندعوا له إن شاء الله أن يعود لبيته

كراكيب عادل يقول...

ربنا يفك اسرة

ويرجع بالسلامة

تــسنيـم يقول...

إن موعدهم الصبح.. أليس الصبح بقريب

loumi يقول...

إن شاء الله يرجع لكم بالسلامه

الحلم العربي يقول...

فك الله أسره و أعانكم و نصركم
هكذا طريق الرجال فلا تحزن ...
لعله اختبار من الله يرفعكم به الدرجات في أيام العتق من النار ....أعتق الله رقابنا جميعا منها ...فأكثر من الدعاء له و ثق في نصر الله

الأستاذ يقول...

أترى في هذه الأسرة مصر الحرة
وإن كانت حبيسة في سجن أو في جيب خاوِ أو حتى في علبة ألوان مائية , فهذا لا يمنع من أن نطمئن جميعاً أن مصر مازالت على قيد الحياة ولم تعيها الخيانة أو لم تبع شرفها في ميدان عام ولن يقطع لسانها مادامت الأحبال صوتية تدافع عما يقول ...
تقبل خالص تضامني معك واحترامي لأبيك الشجاع والذي سأصفه وصفاً لائقاً في نظري "المصري" والذي لم ينجب سوى "مصري" أيضاً
شكراً وإن شاء الله تعزمه بعد الخروج معافى لأنه مكانش هيستمتع بطعم الأكل معاك أكيد وهو مقبل على سجن وهيرجعوه الأكل اللي كله علشان فيه غيره "تعذيب" مستني وقرب يحمض والناس تشم ريحته
شكراً

Mustafa Rizq يقول...

مش عارف لو قلتلك آسف هاتفرق ب إيه.. بس حقيقي آسف

في حاجات كدا بتحصل ... مش عارف ... تفتكر بكرة ممكن مازن يرسم، و لو حصل هايرسم ايه..ء

قؤله دا مش هايدوم.. علشان الخنازير عمرها قصير

MarwaAshraf يقول...

فقط أحببت أن أضيف على جملة البوست الأخيرة كان هنا منذ قليل وسيعود قريبا بإذن الله.. لك الله

Mony The Angel يقول...

rabebna y2aweek
w isA te3zemo oraieb
w 3alfetaar bardo..

Unknown يقول...

مش عارفه بجد اقول ايه يااحمد

في مواقف الانسان مايقدرش انه يتكلم فيها

بس هو ان شاء الله هيخرج
وهيخرج قريب كمان باذن الله

أنا بعد اذنك أخدت البانر وحطيته عندي
وهنزل بوست عنه

وان شاء الله يكون معاكم قريب

غير معرف يقول...

كنت اتمنى يكون اول تعليق ليا فى مدونتك فى ظرف افضل من كده
لكنها تصاريف القدر
اول ماسمعت - اقصد - قريت الخير
مسكت التليفون اتصل بيك
اكتشفت ان نمرتك راحت مع هنادى فى الوبا ياخال
ضحايا الموبايل الجديد
بعد كده هاقرفك ان شاء الله
لانى هسيب مدونات مكتوب وهاهاجر الى بلوجرز
ابعتلى موبايلك
بس متتخضش كده
عايز الرقم وخليلك الننننوبايل
طبعا ضيعت رقمى زى ما ضيعت رقمك
بصرة يعنى؟
هاقدم انا السبت
0103578519

الاغنيه دى لو مش عندك هتعجبك قوى
لانها تصلح لان تكون موسيقى تصويريه لمشهدك الحالى
على الله تتر النهايه ينزل قريب

انا كنت رافعها على مدونتى من زمان
هيت لك
ههههههههههههههههه

http://h0103578519.maktoobblog.com/489336/%C5%E4_%E3%DE%CF%D1%CA%D4_%CA%D6%CD%DF_.._%E3%CA%CF%E3%DA%D4_%E6%E1%C7_%CA%C8%DF%ED%D4_%21%21

غير معرف يقول...

كنت اتمنى يكون اول تعليق ليا فى مدونتك فى ظرف افضل من كده
لكنها تصاريف القدر
اول ماسمعت - اقصد - قريت الخير
مسكت التليفون اتصل بيك
اكتشفت ان نمرتك راحت مع هنادى فى الوبا ياخال
ضحايا الموبايل الجديد
بعد كده هاقرفك ان شاء الله
لانى هسيب مدونات مكتوب وهاهاجر الى بلوجرز
ابعتلى موبايلك
بس متتخضش كده
عايز الرقم وخليلك الننننوبايل
طبعا ضيعت رقمى زى ما ضيعت رقمك
بصرة يعنى؟
هاقدم انا السبت
0103578519

الاغنيه دى لو مش عندك هتعجبك قوى
لانها تصلح لان تكون موسيقى تصويريه لمشهدك الحالى
على الله تتر النهايه ينزل قريب

انا كنت رافعها على مدونتى من زمان
هيت لك
ههههههههههههههههه

http://h0103578519.maktoobblog.com/489336/%C5%E4_%E3%DE%CF%D1%CA%D4_%CA%D6%CD%DF_.._%E3%CA%CF%E3%DA%D4_%E6%E1%C7_%CA%C8%DF%ED%D4_%21%21

غير معرف يقول...

rabena ye7fazo w ysoono...
w ye2awweek enta w mazen w koll elly bey7ebbooh w yfokk 3annoko kolloko el karb da...

mesh2dra يقول...

السلام عليكم

بجد مش عارفة اقول ايه

ربنا يرجعه بالسلامة
ويصبره
ويصبرك

متقلقش :)


خير و ربنا معاه ان شاء الله

mesh2dra يقول...

السلام عليكم

بجد مش عارفة اقول ايه

ربنا يرجعه بالسلامة
ويصبره
ويصبرك

متقلقش :)


خير و ربنا معاه ان شاء الله

الفراشة الصغيرة يقول...

مش عارفه جوايا كلام كتير مش عارفه اعبر عنه يمكن من الغيظ اللى اكيد هيخلى كل الشعب ده يتحرك لانه مش هيسكت كتير
ولازم يعرفوا ان كل زمن وله اوان وافتكر ده اوانه بقه اهانوا كتير وخنقونا كتير ولازم نشم بقى هوا نظيف

متقلقش كلنا معاك وقلبنا معاك
وان شاء الله يطلع بالسلامه
ويفضل حر وقلمه حر

vision يقول...

انا لما فتحت فتحت عالموضوع القديم ومكنتش عارفه ابلع ريىء ولا اخد نفسى مش مستوعبه اصلاا..وهقوللك زى ما الكل قال

انا مش عارفه اقول ايه......ربنا يثبتك ويصبرك لحد مالأزمه تعدى انشاء الله واكدي ربنا بيحبه اوى لأن ابتلاائه شديد ربنا معاه ويكرمه على صبره

Ahmad Hegab يقول...

ربنا معاك يا أبو حميد

يا بختك ب أبوك

اللهم أنك أعلم من أن أدعوك و أعلى من أن أتوسل أليك و أقرب من أن أبحث عنك فايالله فك سجن عبدك و أهدى القوم الظالمين

الـفجـريـــة يقول...

اعتدت على دخول مدونتك كثيرا
ولكن كان بقالى فترة مدخلتش

فلم اعرف بموضوع اعتقال والدك الا فى تسجيل اذاعة اسلام اون لاين أمس

ان شاء الله يخرج قريييبا
ليريه اخيك رسمته
وتعزمه مرة ثانية بعد الاولى التى لم تتم

مع ثقل تلك الفترة
الا ان الله يعطى معها لطفه
فتظهر اوجه جديدة لتلك المرحلة اكثر أملا
وتخرجوا منها اكثر قوة

Oma يقول...

:( rabna yefok asro w yerag3o lek w lemazen belslama...isa promise ana had3ilo ktir w e7na fe ayam gamila isa yekon m3ako fe el3ed w 5alik gamid

3ala asm masr يقول...

أنا سمعت صوت دموعك فى كل حرف كتبته
ربنا يصبركم ويقويه
ويرجعه ليكم بالسلامه يارب