90s fm

الأربعاء، 21 مايو 2008

صلاة العيال

الصلاة لدي البعض فعل براجماتي "كبشة حسنات"..الصلاة لدي طقس ابتهاج وراحة وشقاوة،شعائر التجاء والتقاء وشكاية ومعاتبة..سمعت صغيرا قوله صلي الله عليه وسلم :"اعبد الله كأنك تراه..فإن لم تكن تراه فهو يراك".

الحديث بالنسبة لي كان إحالة حميمية لفعل روحاني علي نحو مادي "كأنك تراه"..كنت أقف علي سجادة والدتي صغيرا وأنظر أمامي "فهو يراك"..وأبتسم خجلا..الله أمامي..الله أمامي..يراني..ويعرف أن اسمي أحمد وإني في تالتة أول وبحب العسلية والكارتون ومبحبش حصة الحساب..فتتورد وجنتي..وأجري من الصلاة جريا،أندس تحت البطانية،أخبيء وجهي خجلا..الله يعرف عني كل شيء.
خجلي من كونه "يراك" دمغ صلاتي بسمت "السرعة الفائقة"..لم أتخلص من خجل الطفولة حتي الآن،وكلما صليت أسرعت في صلاتي،الله أمامي ويراني.

يأخذ علي البعض فرط تبسمي أثناء الصلاة،ويتعجب مازن "أحمد هو انت بتكلم مين وانت بتصلي؟"..وتضيف أميرة "إنت بتصلي ولا لسة مجنون زي مانت وبتتجن في الصلاة".

ميراث الخصوصية في صلاتي كان يدفعني دفعا للهروب من صلاة الجماعة،فصلاة الفرد ملؤها الوجل..والوجل اعتراف بالخطيئة وإقرار بالعبودية.

يقول لي طلال :بحب أصلي جماعة..يمكن عشان بخاف ونفسي أقابل ربنا وسط الناس يوم القيامة"..علي العكس تماما من حندوق قلبي_طلال يعني_ أرد حازما :"أنا بحب أصلي لوحدي ونفسي اقابل ربنا لوحدي..انا مش عايز حد خالص..أنا مضايقني فكرة ان يوم القيامة زحمة..انا هعمل بالناس ايه؟ أنا عايز أقابله لوحدي يا أخي".

ألتفت يمنة ويسرة وأتذكر قول المعصوم "رحم الله أبا ذر يمشي وحده ويموت وحده ويبعث وحده"..فيزداد أنيني وأعزز من دوافع ضجري من الاجتماع بالناس.
الصلاة بالنسبة لي احتياج،لو لم تكن موجودة لكنت اخترعتها،أنا لا أؤدي الصلاة طمعا في أي شيء..هي وبمنتهي الصراحة استغلال صريح لرب كريم من عبد "عيّل"..فرحان وبيلعب مش بيصلي..
(سمعت من أم رام أت اللعب أخلص الأعمال،ولو صح لعبي لصحت صلاتي،ولذكرني الله فيمن عنده)

اللهم أجز عنا خيرا من أتي إلينا بالصلاة…

هناك 15 تعليقًا:

غير معرف يقول...

اول مرة في حياتي افهملك حاجة كاملة و بالحلاوة دي ..ربنا يتقبل صلاتك ..
و جزاك الله خيرا :)

بسمة ولكن.. يقول...

حلو اوى اللى انت بتقوله ده
تقبل الله منا ومنكم

غير معرف يقول...

أنت جميل قوي يا احمد

غير معرف يقول...

يبدو ان لدينا ذاكرة كامله مشتركه...
:)))

تــسنيـم يقول...

رائعة بجد يا أحمد

ولو كل واحد بص للصلاة بنفس نظرتك دي مكانش فيه في الدنيا حد مبيصليش


ربنا يتقبل مننا صلاتنا

غير معرف يقول...

نهولة
جميل منك انك تحث الشباب والصبايا على الصلاة لانها فعلا حاجة روحانية جميلة للى يقدرها بس المشكلة ان الناس بقت بتعمل كل حاجة بسرعة حتى الصلاةوياريت تصلى جماعة لان عليها ثواب اكبر من صلاة الفرد وجزاك الله خيرا عناويكتر من امثالك ياعسل

طلال فيصل يقول...

حرما يا سيدى

غير معرف يقول...

أحمد
أنا عندي سؤال فضولي أنتو ليه كشلة جميلة أتفرقتوا كلكم .

أنت واضح إنك مش بتكلم عم أحمد فشلته من أصداقائك .

وهو بطل يتكلم عن مصعب وعن وبراء وعنك في بوستاته .

ومصعب شاله من قائمة أصدقائه .

وهو شال كلمة حبيبي من أمام إسم مصعب .


يا جماعة أنتوا اتحسدتوا

خليك إنت العاقل والحق صحابك .

واحدة بتحب شلتكوا أوي

its all amess يقول...

ehelgamal da ya ahmed ana kol mra bahtrmak aktr mn elmra ele 2ableha rabna yhmek aktr w y7'lek ta7'od balk aktr mn elnas ele enta bt7bhom:)

Omnia يقول...

يارب دايما ربنا يشوفك في كل الى بيحبه..وعمرك ما تخجل منه ابدا
ويارب كلنا معاك
حلوة اوى بجد..اول مرة أقرا حاجة والاقى فيها الى انا برتاح فيه
سيرة ربناالعظيم

أحييك بجد..وربنا يتقبل منك :)

غير معرف يقول...

بوست رائع
بسيط جدا فى الأسلوب
عميق جدا فى المعنى
لا استطيع سوى أن أقول:
ذاك الشبل بل ذاك الأسد من ذاك الأسد

د.مها سالم

الميكروباص يقول...

لا يصلي في بيته وحده إلا النساء
حذار من هذا الاسلوب
الرجل يصلي جماعه وفي المسجد مع الناس
فالمعصوم الذي قال رحم الله أبا ذر الذي يبعث يم القيامه وحده هو الذي لم يعطي رخصة للأعمى لكي يصلي ببيته
لماذا نأخذ فقط الاحاديث التي تأتي على هوانا ونترك الباقي؟
دعوتك الصريحه في الصلاه بغير الجماعه باطله
وكونك تظهر لنا ان صلاتك وحدك عن الجماعه فيها فائده لك- فأقول لك أن روح الصلاه الخشوع- ولو عندك خشوع ستستحضره سواء كنت وحدك او في الجماعه
هذا لا يبرر صلاتك وحدك وترك الجماعه وأنت رجل

وفقك الله للصواب ان شاء الله

أحمد الدريني يقول...

لورنس العرب..
لهجتك في التعليق مش عاجباني
ملكش دعوة يا روح طنط..
وإبه حذار م الاسلوب ده ياااااااااض؟
وانت جاي تزايد عليا؟..
انا بتكلم في شيء لو انت تفقهه مش هتقول العك بتاعك ده...
لكن منين نجيب ناس لمعناةة الكلام يتلوه..
أخشع أو ألعب أو أكفر هيحاسبني اللي خلقني مش انت..
ثم محدش دخل علق وقال الله انا معجب بصلاة الفرد..
لكن أمثالكم طبعوا علي الغباء
انا اول مادخلت ع البروفايل بتاعك لاقيتك كاتب ان اللي موافقك يركب معاك..فمدخلتش ع البيدج بتاعتك اساسا..احتراما لرغبتك..واحتراما لنفسي..
انا كاتب فوق _لو انت بتشوف_ ممنوع اي وهابي يدخل هنا...
يسعدني اني مشوفش وشك تاني هنا

غير معرف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

عندك حق فعلا ومش كلامك اللي هايخلي الناس تسيب صلاة الجماعة وتصلي لوحدها
ورأيي ان لو صلاتي في الجماعة هاتخليني افقد احساس "العيال" يبقى اصلي لوحدي
انت حر تصلي زي مانت عايز وربنا اللي (بيقيم) لان مافيش حد عارف ايه جواك غير ربنا وانت
وصلاتك فرد اعتقد افضل من صلاتي جماعة (كسل).. وانا بقول لنفسي (اهو كدة كدة حسنات كمان جماعة حسنات اكتر).. حتى لما باخشع في الجماعة بيبقى شان انا انا قدام الناس ولازم طبعا ابقى زيهم
وبانسى اني قدام ربنا

صلاة الفرد لوحده زي اي حاجة بيعملها لوحده
بتحسسه بالمسئولية الكاملة عن كل حركة بيعملها
انا هاقوم اصلي الضهر دلوقتي ..وانا فبالي الحديث اللي فكرتنا بيه بطريقة جميلة لو كنت قريته فكتاب حديث ماكنتش هاتآثر كدة
ربنا يتقبل منا ومنكم بس انت اكيد دلوقتي فجماعة (بتصلي الجمعة) :):)