90s fm

الثلاثاء، 6 فبراير 2007

خطابات لياسمين وحكاية غاندي وغثاء آخر في اللاشعور


كانت هيستيرية أكثر من اللازم
كانت تسكب كوب الماء علي رأسي..
ثم تجري في الصالة وتضحك..
وذات مرة وقفت علي المكتب وأخذت تقفز وهي تصرخ:
ياهووووووووووووووووو!!
ولا استطيع نسيان ساعة أن وضعت المسدس الخاص بي علي رأسي وهي تهدد بالضغط علي الزناد!!
المسدس محشو بالفعل..
ثم ضحكت وقالت:تعال نأكل آيس كريم!!
***********
الأفلام الرومانسية تثرثر كثيرا..
زوجتك ستدرك كم أنت محدود القدرات..
طبيعي ونمطي وكسول..
كانت تقول لي أن أحدا ليس بوسعه أن يباريني في رومانسيتي وخيالي الجامح ومباغتاتي السارة التي تدخل السرور علي قلب أي امرأة..
إلي أن شاهدت الفليم إياه..
*********

كان لايكف عن دعوتي كي نلعب الدومينو
قلت له أرجوك يا أشرف مبحبش الزفت الضومنا دي..
كان يضحك ثم يجلس ويلاعب نفسه..
ثم يزقطط ويقهقه في آخر الدور لأنه فاز علي خصمه الوهمي..
حتي في زقططه في نهاية الدور كان مزعجا للغاية!
*********
إنت عارف يا أحمد إنك زي ابني
عشان كده هنصحك نصيحة..
ركز في شغلك أوي أوي..
وبعدين كل حاجة هتبقي تحصيل حاصل..
أنا في سنك دي سافرت الهند..
كان من يجي 30 سنة مثلا..
وأنا هناك سمعت قصة عن غاندي أثرت في مجري حياتي..
كان راكب القطر،وفردة من جزمته وقعت منه..
راح قلع التانية والقطر ماشي ورماها قبل ما القطر يبعد اوي عن المحطة..
قال:فليجمع أحدهم الفردتين بدلا من أن يظل كلانا بفردة واحدة لاينتفع بها!!
فهمت ده علاقته إيه بمشكلتك اللي لسة حاكيها؟
لا مفهمتش بصراحة!
برافو عليك..لأنها ملهاش لازمة أساسا بمشكلتك!!
**********
أنت أقرب صديقة لي يا ياسمين
هل يرضيك تجاهلها التام لي؟
هي تريد أن تقتلني بالتجاهل؟
هي تنسي كل ما بيننا..أوك،لكن أن تتصرف بهذه الطريقة فهذا لا يطاق..
تداعب قرطها طوال الجلسة وتتمادي في السؤال عن الحال والحياة وباقي الاسئلة الجوفاء..وهي تعلم معني هذا جيدا عندي..
ثم والأدهي أنها مزقت الزهرة البنفسجية أمام عيني!!
أنت تعلمين انها تعلم معني الزهرة البنفسجية لديّ..
ثم قررت فجأة أن تشرب شاي بلبن..تخيلي!!
هي تعلم أني أكره منظر الشاي بلبن..
ياسمين..أرجوك بلغيها تحياتي..
ثم قولي لها:
والحر حين يري الملالة(الملل منه يعني) يهرب..
**********
أنت صديقتي المقربة يا ياسمين
لا أعلم لماذا ارتبكت حين رأيته هذه المرة..
أحمد الانسان الوحيد الذي يمكنك الارتكان اليه،ولايمكنك الكف عن الرغبة في الارتماء في حضنه..أحمد أيوة أحمد..
تخيلي شوفته آخر مرة..
معرفش ليه اتصرفت كده معاه..
كنت بنتقم منه؟
طب ليه ده معملش معايا اي حاجة وحشة..
كنت بغيظه؟
طب علي ايه؟
مين اللي كانت بتتصرف جوايا المرة اللي فاتت دي..معرفش!!
بقي أنا أعمل في أحمد حبيبي كده؟
أنا مش عارفة بحبه ولا بكرهه..
بس يمكن بحبه لدرجة الكراهية..
وبكرهه لدرجة الحب..
كان خطأه الوحيد معي أنه لايخطيء!!
سامحني يا أحمد!



هناك 18 تعليقًا:

دعاء عادل يقول...

أحمد الانسان الوحيد الذي يمكنك الارتكان اليه،ولايمكنك الكف عن الرغبة في الارتماء في حضنه..أحمد أيوة أحمد..
انا مش عارفه اعلق اقول ايه
شكرا يا احمد على حجات كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير اوى

نيرة الشريف يقول...

الله يسامحك أنا مش عارف بيحصلى أيه..... بس بجد إنت بتكتب حلو أوى ولما بتهرتل بتبقى الهرتله تحفه. أمنيه خاصه عايزه البوست الجاى يبقى برضه هرتله وعندى ليك فكره هايله أبقى اعمل ما يطلبه القراء وأبقى أنا كده بداتها بالرغبه السالف ذكرها

Bassaminoff يقول...

أنت أقرب صديقة لي يا ياسمين
هل يرضيك تجاهلها التام لي؟
هي تريد أن تقتلني بالتجاهل؟
هي تنسي كل ما بيننا..أوك،لكن أن تتصرف بهذه الطريقة فهذا لا يطاق..
تداعب قرطها طوال الجلسة وتتمادي في السؤال عن الحال والحياة وباقي الاسئلة الجوفاء..وهي تعلم معني هذا جيدا عندي..
ثم والأدهي أنها مزقت الزهرة البنفسجية أمام عيني!!
أنت تعلمين انها تعلم معني الزهرة البنفسجية لديّ..
ثم قررت فجأة أن تشرب شاي بلبن..تخيلي!!
هي تعلم أني أكره منظر الشاي بلبن..
ياسمين..أرجوك بلغيها تحياتي..
ثم قولي لها:
والحر حين يري الملالة(الملل منه يعني) يهرب..
**********

هذه الأحداث منها ما حدث بالفعل
ومنها ما لم يحدث
ومنها ما بعد الشر نتوقع حدوثه

عقدتني في عيشتي يا أخي

مع تحيات

فارس بلا جواد

Aml Ghonaim يقول...

أحمد .......... وصلت لمدونتك بطريق الصدفة _ على الرغم من انى أعرفك من الدستور _ لكن المدونة شىء رااااائع لم أفق الا وقد قرأت تدويناتك كلها وتركتنى فى حالة ......... لا أدرى ماهى ولكنى أحببتها ..........
تحية خاالصة لك .............

elkamhawi يقول...

قشطة صباح الفل
جامدة يا عم احمد
ولا يسعنى القول الا ان اقول انك عبقرى

غير معرف يقول...

ma2dertesh amna3 nafsy men 2erayet el post 7aga beta3et aktar men 7'amas marrat, w 2a2fel el pc w amshy w a7es enny 3ayza a2rah tany afta7 el pc w a2rah, lazyza awy yasmin dy , fakkaretny benafsy, w post haaaaaaaaaaaaaaaaaayellllllllllllllll

Amira Hassan يقول...

أنا مش عارفة بحبه ولا بكرهه..
بس يمكن بحبه لدرجة الكراهية..
وبكرهه لدرجة الحب..

بجد الجملة دب عبقرية جدا

و البوست جميل و دافي رغم اني مش فاهمة ولا عارفه انت بتتكلم عن ايه

غير معرف يقول...

7elwa el hartala di,
keep it up :D

nour يقول...

عالمى يا بنى
كتابك هينزل امتى بقى
اصل اللى زيك لازم يكون فى ليهم كتاب هينزل و قريب كمان

مريم يقول...

ياسمين وقمر
اضعهم على بابك ..السنا بشباط
شباط ..كم يغبطه تشرينى
كم انت محظوظ يا شباط
يتمنى تشرينى لو كانوا شخصا واحد..اقصد شهرا واحد

آية يقول...

انا برده اكتشفت مدونتك بالصدفة ... وسعيدة اني اكتشفتها لاني بجد كنت مفتقدة كتاباتك في الدستور...
انت كاتب موهوب فعلا... و التدوينة دي حلوة اوي
و اكون سعيدة لو شرفت مدونتي الجديدة المتواضعة
ba7ebelnoor.blogspot.com

غير معرف يقول...

ايه ده يا بني خلتني نسيت كوباية الشاي

احلي هرتلة يا ابو حميد

مدونتك جميله ويا ريت تزورني في مدونتي المتواضعه
ba7ebelnoor.blogspot.com

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

كان مقاس جزمة غاندي كام؟! :)

لا ده تهريج ..

سؤال صغير بس عارف إنه مش هيفهمه غيرك..
أنت مش شايف إن "اللاشعور" اللي العنوان محتاجة تتغير؟!
;-

أميرة من غير قصر ولا بستان.. ولا الشاطر حسن كمان يقول...

لا شعور الاخرين هو شعور اخرين لا يعرفون شيئا عن الشعور

غير معرف يقول...

جامد يا احمد مع انى مش عارفة مين يا سمين بس مش مشكلة انا بعشق التهييس لما يكون جامد كدة

غير معرف يقول...

جامد يا احمد مع انى مش عارفة مين ياسمين بس مش مشكلة
التهييس جامد وانا بعشق الهرتلة لما تكون على دة الشكل

rana 3amra يقول...

جامد يا احمد مع انى معرفش مين ياسمين بس مش مشكلة
انا بعشق التهييس لما يكون جامد كدة