90s fm

الاثنين، 19 فبراير 2007

اتنين اتنين..عيد ميلادي..البث مباشر


نظر إلي النتجية،فاكتشف أنه امام عيد ميلاده!!


فكان له أن يتذكر الكثير مما مضي
وأن يسخر كثيرا من حاضره
وأن يشاكس مستقبله الذي يلوح له من حين لآخر بابتسامة واثقة..هو فقط بمفرده الذي يتشكك في نوايا مستقبله!

********
في السابعة من عمره تقريبا نظر نحو سيارة كحلية اللون
أو زرقاء..
لايعرف فهو مصاب بعمي ألوان!
قرأ اللافتة .."ملاكي القاهرة"
فأفهم نفسه أن أي سيارة كحلية(أو زرقاء) هي سيار ملاكي!
ظل مولعا بإقامة ارتباطات شرطية
في محاولة للفهم
قوانين الحياة وطباع البشر
لكن كما يبدو
أول ارتباط شرطي كان خاطئا
وهكذا كانت بقية الارتباطات
وبقية القوانين!!
*********
كانت فرحة غامرة وغريبة في الثامنة من عمري تقريبا
حين قضمت مربعا من الشيكولاتة
مكتوب عليه اسمي بالكريمة
كان يحتل الجزء الأوسط من تورتة عيد ميلادي
وجلست أضحك كثيرا وأقول:
أحمد أكل أحمد!!
*******
تسألني عن شخصي؟
أقل لك أحيا كأن الحياة أبد
وتاريخي حفنة من القصص السرية
وكثير من المفارقات..أدعي أنني محظوظ أيضا!
*******
في العام الماضي..
وبعد عيد ميلادي بأيام
وصلني خطاب من الاسكندرية
علي جريدة الدستور التي عملت بها لفترة
الخطاب من سارة..
لا أعرف سارة بالطبع ،هي قالت لي انها تدرس في كلية علوم
هنأتني بعيد ميلادي بعدما كتبت عنه في صفحة "ضربة شمس"..
وقالت أنها ستكون أول من يهنأني علي عيد ميلادي في العام القادم
أين أنت ياسارة؟!!
********
فؤاد كان أول من اتصل بي العام الماضي
في الثانية عشر بالضبط
ومجرد أن دخلنا يوم 20 فبراير
كان أول من هنأني،ثم تلته دعاء عادل، ثم حنان
أكتب الآن متشككا في أن يكون فؤاد أول من سيهنأنني هذا العام..
الساعة الثانية عشر الا عشر دقائق
لازالت امامه الفرصة
لكن رغم كل شيء لا ألومه
فقط كنت اتمني ان يكون أول من يهنأنني كالعام الماضي
لكن أية قوانين تلك التي تثبت؟
في العام قبل السابق لم يكن فؤاد موجودا
كان آخرا الذي قام بالمهمة
وفي العام الاسبق كانت صديقتي "سارة"
وقبله.........
.......................
.....................
لن أسأل عن هذا العام
الذي ربما سيمر دون أن يتصل بي أحد أو يهنأنني احد..
لكني سأتوجع كثيرا لو أن العام القادم مر دون أن يوجد علي هذا الكوكب من يهتم لشأني كـأولوية في حياته!!
*********
مجرد ان انتهيت من كتابة الفقرة السابقة
والتي انتهت في الثانية عشر الا دقيقتين تقريبا
وصلني مسيدج تهنئة بعيد ميلادي!!
رقيق للغاية
من آخر شخص في الكون كنت أتخيل أن يتذكر عيد ميلادي
إن كان يعرفه أساسا!!
أمتن لك بعمق صديقتي "داليا"
أمتن..أمتن..أمتن
ربما لم أبك فرحة منذ زمن!
********
كلما فزت بعام
خسرت مهجتي عاما
وأبقت صدأه
أمل دنقل
**********
أروع شيء الكتابة علي الهواء مباشرة
لقد تلقيت الآن مسيدج من نيرة
وكارت تهنئة اليكتروني
نيرة التي لم ارها في حياتي ولامرة
عرفت يوم ميلادي وتذكرته وهنأتني في الثاينة عشر بالضبط!
بينما أصرت الشقية أميرة هشام أن تتذكر هي الاخري
وتداهمني في نوبة فرحة غير طبيعية بمسيدج آخر..
*********
ليس في الفرح أي نبل!
الفرح بذاته لا معني له
أشكر بشدة صناع هذه الفرحة
الذين أعطوني شيئا من الأمل..
********
البراء أشرف أول متصل بي هذا العام
الذي أوقفني عن المضي قدما في التدوين
أول صوت أصر ان يهنأنني
أشياء غريبة تحدث وتباغتك دون أن تتوقع
فلتتخل إذن عن توهمك الوحدة!
********
لي كامل الحق أن أبوح وأزهو
لقد كتبت بالأمس تدوينة عن عيد ميلادي
كانت نصا أدبيا
أيا كانت قيمته
لكنني أعتبرته أنه افضل ماكتبت علي الاطلاق
لكنه للأسف ضاع مني!!
لم يبدد مرارة ضياعه
سوي هذ المشاعر الرقيقة والمفاجأت التي لم أكن أتوقعها
وأتمني أن يعود صديقي العزيز أحمد ندا بالسلامة من الارض الظالم أهلها!!
فهو الذي يستعد لتهنأتي بعيد ميلادي منذ عشرة أشهر
ويوم عيد ميلادي لم يكن في القاهرة!!
********
ربما أكون قد أثقلت عليكم بتدوينة لاطائل من ورائها
ولا تهدف لأي شيء
وتحول مسارها المرسوم أكثر من مرة
فقط أود أن أهمس
الحياة مع أناس يحبونك..ذلك أفضل كثيرا
وبعدها فكل شيء قابل للتدارك
وفي السكة أشكر ماما وهديتها المباغتة لي..
ومازن أخي الصغير،الوغد الذي فاجأني بهديته هو الآخر
ومسيدج بسام الذي وصل لتوه..
********
وبطبيعة الحالي يا اصدقائي:
شيء في قلبي يحترق
إذ يمضي الوقت فنفترق!

دمتم لي..

هناك 26 تعليقًا:

محمد حمدي يقول...

إزيك يا درينى

أنا أعرفك بس إنت متعرفنيش

عارفك من أيام ما كنت بتكتب فى الدستور , ولينك مدونتك فى مدونتى العرجاء , مش علشان أعمل شهرة لمدونتك فهى مش محتاجه , لكن عشان أخلى اللينك قدامى وأتابع مواضيعك علطول ...

وواضح إنى هكون أول متحدث لأول مرة على المدونه بتاعتك , وأعلق على البث المباشر على كلامك .. معظم الشخصيات الى إنت قولتها أنا قريتلها فى الدستور , وقد أكون أعرف البعض شخصيا , لكن جميل جدا إسلوب التدوين على الهواء مباشرة , يمكن خط النت عندك كويس , مش بيفصل فى اللحظات الحرجه لما تكون عاوز تكتب حاجه متعلقه بالوقت ...

عموما أنا مش بحب الكتابه عن المناسبات , لا أعياد ميلاد ولا فلانتاين ولا رأس سنه , ويمكن لما كتبت عن الحاجات دى كانت كتابتى رديئه , فتوقفت عن الكتابه عنها , لكن المرة دى إنت الى بتكتب , يبقى مقدرش أقولك غير الكلمه المجامله الخاليه من أى معنى :

كل سنه وإنت طيب وعقبال ألف سنه

وكإن الأقدار منتظرة إنى أقول العبارة السخيفه دى عشان تعيش ألف سنه ... تعيش أكتر من نوح ....

بس عموما المدونه هايله , وبجد المرة دى وبعيد عن أى مجامله جوفاء , ياريت تعيش ألف سنه عشان تكتب وتكتب وتكتب .. وإحنا نعلق

سلام .

Amira Hassan يقول...

.....................
لن أسأل عن هذا العام
الذي ربما سيمر دون أن يتصل بي أحد أو يهنأنني احد..
لكني سأتوجع كثيرا لو أن العام القادم مر دون أن يوجد علي هذا الكوكب من يهتم لشأني كـأولوية في حياته!!

متعرفش الحته دي قطعتني ازاي

مع اني اظن ان حاليا اكيد في من يهتم لشأنك كاولويه اولى...بس للاسف غاليا الاشياء بتكون غايبه عن عيننا او ربنا شايلها لوقت معين...انا دايما مقتنعه ان في حد بيحبني و بيموت فيا و انا مش عارفه...طوووووووول عمري متاكده من كده...و ساعات بتاثر و بقعد اعيط عشان اد ايه هو بيتعذب

لازم انت كمان تبقى مصدق في كده

كل سنه و انت طيب يا احلى دريني

دعاء عادل يقول...

كل سنه وانت طيب يا درينى
وعقبال مليون سنه
عارف انا فرحانه وزعلانه
زعلانه انى ماكنتش اول حد اكلمك او حتى تانى حد مع انى كنت مرتبه لكده
بس تشاء الاقدار
لكن برضه مش هاخلى الحكايه دى تأثر عليا وعلى فرحتى بيوم ميلادك
اللى هو يعتبر من اهم الايام فى حياتى
لان فى اليوم ده اتولد انسان ضاف كتييييييييييير اوى لحياتى
احمد اللى لو هوصف احساسى بيه او هو ايه بالنسبه ليا عمرى ما هاقدر اوصف

احمد الدرينى مش عارفه بجد اقولك ايه
انا بحبك اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووى
وبشكر ربنا كتير انى قابلتك وبقينا اصحاب او تقدر تقول اكتر من كده بكتير
وكل سنه وانت طيب يا اجمل انسان فى حياتى واجمل انسان فى الكون

Bassaminoff يقول...

كل سنة والسيد الدريني وكل الحيتان الذين نبدأ احتفالاتنا بهم من اليوم بخير

لك أن تنتظر باقي الرسائل من اليوم ولمدة شهر نظرا لظروف تعليق الشبكة

ولا داع للقلق

انا معنديش قوانين ولا بحبها ولا بمشي عليها

قاعد على قلبك

حتى لو سافرت ولا اتجوزت هجيبك يعني هجيبك

فنحن السلاطين معا من القصر إلى القبر

روح يا شيخ ربنا ما يوريك عريس في مازورة

نلتقي على خير

عيد ميلاد سعيد

أحمد حربية يقول...

عيد ميلاد الدريني...عيد ميلاد الدريني...عيد ميلاد الدريني...عيد ميلاد الدريني!!!

كل سنة وانت أحمد الدريني

احمد حربية

elkamhawi يقول...

ازيك يا ابو حميد
مش عارف اقولك ايــه؟

بس هو الطبيعى انى اقولك كل سنه وانتا طيب وعقبال مليون سنه

عشان انا مضايق عشان ملحقتش اعملك حاجة من اللى كان نفسى بجد اعملهالك بس هعملها وكل سنة وانتا قشطة

غير معرف يقول...

كل سنة وإنت طيب يا دريني

إنت عارف إني لسة عارفك من فترة قريبة بشكل شخصي - قبل كدة كنت اعرفك كشخصية عامة طبعاً:)- عشان كدة معرفتش إن عيد ميلادك النهاردة


بس أكيد طبعاً يا جميل لو كنت عرفت


مكنتش هعمل حاجة طبعاً عشان عيد الميلاد بدعة :)


عليك واحد وصباحه وهابية يا معلم !

اميرة هشام يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

كل سنه و انت طيب يا ريس و على فكره برضه ده نفس عيد ميلادى
بس انا 1978
يامن احمد

غير معرف يقول...

كل سنة وأنت طيب يا درينى أنا عارف أني مقصر شويه معاك، كل سنة وأنت طيب وجميل زي ما عرفتك على طول، اشكرك على كل الحاجات الجميلة اللى أنت عملتها لي. معلهش أنا بعتذر تانى اني كنت مقصر صحيح أنا مش أول واحد يعلق على مدونتك ومش أول واحد بعتلك رسالة لكن أنت عارف معزتك عندي قد ايه.

كل سنة وأنت طيب وعقبال ماشوفك محقق كل اللى نفسك فيه.

دينا فهمي يقول...

كل سنة وانت طيب يا أحمد
وعقبال 33 سنة (:

وان شاء الله السنة اللي جاية تلاقي حد في حياتك مش بس يعتبرك من أولوياته.. لا تبأى انت الأولوية الوحيدة في حياته

غير معرف يقول...

مع اني جيت المدونة قبل كدة
و قريتلك
وكنت باعشق كتابتك فعلا في الدستور

الا مفيش احلي من مناسبة عيد ميلادك
اني اخيرا اسيب تعليق و اقتحم مدونتك بباقة زهور
كل سنة و انت طيب يا احمد باشا و عقبال 99 و نص

انا عايزة حتة من التورتة
و يا سيدي انت كل الشيكولاتة اللي عليها اسم احمد و سيبلي انا حتة من الكيك
:))

shimaa يقول...

كلما فزت بعام
خسرت مهجتي عاما
وأبقت صدأه
أمل دنقل
اهي انت كتبتها في بوست عيد ميلادك اهو امال اما خمنت انك بتفتكرها
عشان عيد ميلادك خضتني ليه ؟؟الله بقى
happy birthday ya gmeel
و أكيد على الكوكب ده فيه ناس كتير بتهتم بشئونك كأولويات في حياتها ..خليك واثق من كده دايما يا "زعيم ;)"

We2am يقول...

ممم...متاخرة كالعادة..وباسيب كومنت وباجري كالعادة..كل سنة وانت طيب كاالعادة مبدع كالعادة..
..انا بعشق كتابتك فعلا..انت مالكش حل يخربيت كده :))

Aml Ghonaim يقول...

كلما فزت بعام
خسرت مهجتي عاما
وأبقت صدأه....
هذه حياتنا ....
تمضى دون أن ندرك أنها تمضى ...
وعندما تأتى النهاية ندرك أننا ضيعنا الكثير ...
لكن أحيانا تصبح حياتنا أجمل لو استطعنا فقط أن نجعل بعض أحلامنا حقيقة ...
أتمنى أن يأتى العام القادم وأنت أكثر رضى عن نفسك ... وأكثر أملا فى المستقبل ...
كل عام وأنت بخير ....

غير معرف يقول...

انا ندله وج... قديمه
انا عارفة انك زعلان بس انصحك ما تزعلش نفسك ..خالص , انا ما استاهلش الزعل
..انا ولا حاجه
استمتع بحياتك
وكل سنه وانت طيب
المقصرة و الندله
حنان الجوهرى

bagabigo يقول...

كل سنة و انت طيب يا احمد
اول مرة ادخل عندك بس بجد المدونة رائعة
ان شاء الله السنة الجاية وعد هاكون اول واحدة بتقولك كل سنة و انت طيب يا حمادة
هاجر

smraa alnil يقول...

طب تصدق ان كدة عيب
بقي كتبت اسامي امه لا اله الا الله
وتنساني
دة انا جبتلك اجمل هدية
حد جابلك عسلية قبل كدة غيري
ماشي

عامة كنت داخلة بجد اقولك كل سنة وانت طيب
وعقبال مليون سنة
ويارب تحقق كل امانيك يارب

واحد يقول...

حبيب قلبي....
أنا الآن أبكي من الحزن
لعنة الله على البعد

النوى مرة
غير أن الرحيل
طبنا وتمائمنا
في الزمان العليل


لكن ليس ذلك في السعودية

غير معرف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

أحمد كل سنة وإنت طيب
و عقبال 384209428792043
سنة

بجد أنا باحب كتاباتك جدا

غير معرف يقول...

kol sana w enta tayeb ya 3am el 7ag , w 3o2bal zillion sana

shabfa2re يقول...

جوعتنىىىىىىى
وانا عامل دايت
شيل التورتة دى

غير معرف يقول...

مبسوط إني لقيت مدونتك لإني كنت بحب أقرالك في الدستور وافتقدتك

كل وقت وانت أنقي من اللي قبله

غير معرف يقول...

معزمتنيش ليه يا غبى انا زعلان بجد

nohamy يقول...

كل سنة وانت طيب
انا قرأت موضوع أميرة الاول