90s fm

الأربعاء، 27 أغسطس 2008

عزيزي ربنا..نردهالك في عبادك

عزيزي ربنا..

تحياتي البالغة ..وكامل محبتي قبل أي شيء..

بالطبع أنت تعلم ما جري لي في الجمعة الماضية،حين جئت بورقة وقلم،وكتبت ما ارتأيته مميزات في اتباع أوامرك وعبرت في نفس الوقت عن ضيقي ببعض قيودك عليّ،وتذمرت بعض الشيء من بعض نواهيك..

للأسف ياربنا..وبعد حساب منطقي مرير،اكتشفت أن أتباع أوامرك والانصياع لمنهجك بصورة تامة كان هو المخطط الاكثر تحقيقا للمكاسب والاقل في خسائره،وقد تفوق منهجك علي باقي المناهج التي طرحتها كبدائل مجدية..أقول لك أن منهجك كان الأكثر ملائمة بجد..

أنا بيني وبينك زعلان لأن كان نفسي أنفك من قيودك وأحبك من بعيد لبعيد كده،أو أبقي ابن كلب وأنساك،وتبقي علاقة عرفية،بس أنا عارف نفسي،من يومي وأنا بتاعك انت،ومتنيل علي عيني ومعرفش أعمل حتة معصية صغننة قد كده..وأرجوك متفكرنيش بالمعصية إياها..عارف إني لما بشطح بنطح..

طيب اذا كان المنطق بيخليني أرجع لحظيرتك،فضلا عن نزوعي إليك وإلي عالمك مذ كنت طفلا ،الواحد مننا بقي يعمل إيه في الدنيا دي؟..بص أنت أدري بيا من نفسي،لكن فعلا الواحد مننا بتيجي عليه ساعات يبقي عايز فيها يكون ابن كلب وعاصي وملوث..

أنت تعلم أن طبيعة العلاقات بيننا_أنا وأنت_ تخطت حدودا كثيرة،وأنا اعتبر نفسي واحدا من رجالتك،ومن الناس اصحاب الامتيازات من وسط كثير من قاصديك،ودعني أصارحك_وأنت تعلم ما في نفسي طبعا يارب_ إني بحس إنك بتفرح أوي وأنا بالذات بين أيديك بصلي،يمكن أنا أحسن واحد بيصلي في كل العباد اللي خلقتهم دول..آه والله...ومن غير ما حد من الملايكة يبدي اعتراضه..أنا متدلع منك لدرجة إني أجهر بالكلام ده عادي عيني عينك كده،فضلا عن فورة المزايدة التي تتقد بداخلي في مثل هذه الامور..أصل مفيش حد بيبقي مبتسم وفرحان بالطريقة دي وهو بيصلي ..معلش يعني ..يارب ده أنا وصل بيا الامر اني بسرح في الصلاة واطلع اجري ابقي عايز احضنك..متخيلك قدامي.. حد منهم عمل كده؟

أكيد أنت فاكر يوم التلات اللي فات لما انا كنت لابس الجلابية السوداني الواسعة ووقفت اصلي المغرب..وقعدت ارفرف بإيدي زي العصافير وعايز أطير من الفرحة...أرجوك متحاولش تقنعني إن حد بيبقي فرحان كده ومقبل عليك بالصورة دي..أرجوك متحاولش..أي نعم انا ببقي سرحان في 60% من الصلاة وببقي بفكر في حاجات تانية هبلة..بس برضه..العبد مننا ليه وضعه بين إيد ربه..وميتساوش واحد من رجالتك وهو واقف بين إيدك بأي حد تاني..حتي لو كان مركز في صلاته وبينفذ عباداته زي ما الكتاب بيقول..وبيني وبينك أنا بحس إن الناس دي خنقة أوي..

حد فيهم قالك نكتة قبل كده وهو بيصلي لما حس إنك زعلان؟_أو غضبان وفقا للتدقيقات اللفظية التي تمليها أصول العقيدة..انا عملت..سيبك طبعا من هبل الكلام ده كله..بس انا عارفك بتفرح أوي بالحاجات دي..أصل الرب إيه يفرحه من عبده غير الاخلاص؟ وكل واحد بيخلص علي قد فهمه..

بص ياحبيبي ربنا..كل محاولاتي في الخروج علي منظومتك،وكلها محاولات تم تقييمها علي أسس منطقية تامة،باءت بالفشل..إنت عارفني ...أحب احسب الدنيا بعقلي في المواضيع دي تحديدا..

ومن ثم أحب أقولك إني وصلت إن العبد مننا ملوش غير ربه..هيروح فين يعني؟

فلنجدد اتفاقتنا ولنعتبر أن ما حدث في الجمعة الماضية سحابة صيف،أو تجديد حقيقي للعلاقة..أي نعم قيدك أدمي معصمي..بس يعني هيبقي في قيد بجمال قيدك يعني؟ ده إنت ربنا يارب..

حبيبي ربنا هذا الخطاب أسوقه إليك علي الملأ..مش عشان أحرجك_ليس من صفاتك أن تتعرض للحرج أدرك هذا جيدا_(لكن سامحني لما أحب أعبر بألفاظي الارضية المحدودة)..بمقدار ما أسعي لتوريطك_أعلم أنك لا تتورط_ في قعدة العرب التي نصبتها في الفضاء السيبري علي أوراق هذا الخطاب_ في منحي مزيدا من الامتيازات وفي المضي قدما في منجهتي وتحلية حياتي..فأنت تعلم كم أصبحت العيشة صعبة..وكم صارت النفوس شريرة..وعبد مارونج لاسيه زي حالاتي مينفعش يعيش وسط كل ده..

حبيبي ربنا..مزيدا من القرب..مزيدا من الامتيازات..ونردهالك في عبادك..ما أنا عارفك تحبهم أوي...

عبدك حبيبك

أحمد

هناك 18 تعليقًا:

اميرة هشام يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

i loveeeeeeeeeee itttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt


helwa awe ya dereney yekhreb betak 3ayat fel shoughl!

غير معرف يقول...

ana sohier

Che Ahmad يقول...

تصدق بالله

عايز احضنك

ربنا يزيد رضاه عليك يا مولانا :)

nyira_elsheiref يقول...

يخرب بيت كده
:)))))))))))
وحياة ربنا البوست ده نقي حواسي من القرف اللي شفناه النهرده فعلا والله

يخرب بيت كده فعلا
حلو مووووووووت يا أحمد
حلو مووووووووووووووووووووووووت

أنا كنت بعيط من شويه..بس متتخيلش البوست ده عملي أيه

أنا فرحانه وكويسه ولامسه السحاب كمان

غير معرف يقول...

معلش
جدا
انت بتتكلم كده ازاى
انا عجز لسانى بجد

""أو غضبان وفقا للتدقيقات اللفظية التي تمليها أصول العقيدة""
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وانت خليت فيها تمليها او اصول

وهيا الناس اللى فوقى دى كلها فرحانة ليه؟؟؟
هه يا جماعة؟؟
العبد لله هنا مش فاهم
انتو فرحانين ليه؟؟؟
حد يفهمنى
لا مؤاخذة فعلا
بس كلمتين محشورين فى زورى

مها يقول...

ومن شر حاسد إذا حسد
ومن شر حاسد إذا حسد
ومن شر حاسد إذا حسد

maYHam يقول...

ربنا يهديك يابني

أول زيارة ليا وألاقيك كاتب كلم غريب قبل رمضان

إنتا ما خليتش حاجة تتقال .... إنت بتحاول تلعب بدماغك في محاورت مع الذات الإلهية

"للأسف ياربنا..وبعد حساب منطقي مرير،اكتشفت أن أتباع أوامرك والانصياع لمنهجك بصورة تامة كان هو المخطط الاكثر تحقيقا للمكاسب والاقل في خسائره،وقد تفوق منهجك علي باقي المناهج التي طرحتها كبدائل مجدية..أقول لك أن منهجك كان الأكثر ملائمة بجد."


استغفر ربنا ...

مها يقول...

يا عزيزى من كنت محتاجاً

حياة أحمد الدرينى طفل الرب المدلل
هى سلسلة من الاستغفار المتواصل من أشياء لم يرتكبها البتة ولن يرتكبها أبداً..!!!

أحمد الدرينى بعد أن يرهقه وينهكه الاستغفار الشخصى عما لم تقترف يداه ولن .. يستغفر الله لى ولك..


أحمد الدرينى التـقى النقى الزاهد
ومن شر حاسد إذا حسد... .

غير معرف يقول...

eh ya ebny dh
7d y2ol kda......!!!!!!!!!
.
.
.
mmmdeviation

حسام الدين صالح يقول...

* العنوان:عزيزي الدريني يحاول صعود الجبل
* الإهداء: للولد الجميل المشاغب المغامر الذي يبحث عن مصلحته/مصلحتنا
* المتن: ليس كل ما يعرف يقال
* الشرح:القلب الذي تطوع باستضافة حبنا وحزننا ومشاعرنا الشفيفة هو شئ عند الجراح لا يعدو أن يكون عضلة حمراء تمتلئ بالدم لا أيقونة رومانسية ناعمة الملمس..
*الهامش الأول: ما أنت محدثا قوما حديثا لا تبلغه عقولهم إلا كان لبعضهم فتنة(ابن مسعود)..
* الهامش الثاني:حدثوا الناس بما يعرفون(الإمام علي)..
* الصفحة الأخيرة: هذه التدوينة فرحة محب عثر على دابته فقال لربه من شدة الفرح: اللهم أنت عبدي وأنا ربك..!
* عرض الكتاب: أجمع النقاد على صدق الكاتب المحب المتدله ومدى إخلاصه الذي دفعه لحبل المشنقة"اللغوية" التي يخاف الكثيرون الاقتراب منها، ولكنهم عابوا عليه التعبير عن هذه الوجدانيات بالحروف إذ أن هذا الأسلوب لا يصلح معه إلا السجود والصمت..
* التوقيع الأخير: دمت محبا لله ولنفسك ولنا

Dr.Maha Salem يقول...

الأستاذ حسام الدين
اردت فقط ان اشكرك على هذا التعليق الصائب
فقد استطعت ببراعة ان تعبر عن رأيي الشخصي والذي عجزت انا عن التعبير عنه
مع تحياتي للدريني

ألِف يقول...

الست البمبية بتسلم عليك و بتفكرك "لا تُفشِ سرّ الصُّحبة"

propaganda يقول...

انا مش عارفه كلامك صح ولا غلط بس اللي اعرفه انه لمس قلبي قوي يمكن بعض الكلمات وقفت عندها وقلت ايه ده ازاي يقول كده واما اقرا السطر اللي بعدها اقول ايه ده يا ريت علاقتي بربنا زيه كده
حلو اووي حبك لربنا بطريقتك
واكيد ربنا كمان بيحبك
بروباجندا

غير معرف يقول...

حبك لربنا حلو اوى بس المفروض لو انت بتتكلم مع ربنا يبقى بطريق تانية

لان ربنا ليه احترامه

وحاجة حلوة اوى انك تتكلم مع ربنا وتفضفض معاه انت بتستريح مع انك عارف ان ربنا عارف كل الكلام اللى انت بتقوله ده

someone يقول...

عسل يا أحمد بجد والله إنت زى العسل
:)

غير معرف يقول...

قريت حاجات كتير فالمدونة عجبتني بس التدوينه دي دايقتني لأنك بتكلم فيها ربنا وكأنك بتكلم مديرك حسيت باللي تقصده بس الكلام فيه اساءه ادب مع الله
في النهاية كل واحد حر المهم يكون لكلام ده وصلك لحاجه احسن في علاقتك مع ربنا

#keko's

Unknown يقول...

أستغربت الاسلوب فى الاول وفى الاخر حسيت انو ممتع لانو طبيعى اوووى
Keep it up
:)