90s fm

الأحد، 10 ديسمبر 2006

هادئون..هادئون..هادئون


..ويفترض بي أن أقيم تلك العلاقات الفاترة مع كراسي بيتنا..
والجدران الذابلة وسريري الذي لم يعد أموميا كما كان من قبل…
كان آخر من أتوقع خيانتهم لي سريري..
قديما كان يحملني الي هنالك..
حيث انتمي ،
عذرا فأنا لست من عندكم هنا..
انا موفد من عالم الاحلام..
في مهمة لم أكن أتوقعها حيادية مسطحة سخيفة(كطبق أرز بلا ملح)..
كنت قديما ارتمي في سريري
يبتسم السرير
ويغمز بعينه..
لا أكاد اتابع ابتسامته..
لاني انزلقت الي العالم الآخر
حيث موطني الاصلي..
هنالك العب مع بطوط..
واذهب لمعبد شاولين في الصين..
أنا تلميذ لجيت لي..
متمرس في الكونغ فو..
لا أكاد أفرغ من استعراض قبضاتي الحديدية امام "المعلم"..
حتي أجد نفسي هناااااااك
تحت برج ايفل
والكاميرا معلقة في عنقي
التقط صورة مشوشة..
لا أكاد استبينها..
إذن أنا الآن فوق السطوح..سطوح منزلي؟
ولم لا..دعني أهرب من "جودة" الشرير..
الذي يقطن في ناصية الشارع
ويتلذذ بمضايقتي..
ها هو لم يلحقني
لاني علي بساط السندباد
أرتدي ملابسه..
مزهوا..
فرحا..
والبنطال الاحمر الواسع يرفرف في الهواء..
لكن لم لا احمل سيفا؟..ألست السندباد..!!
****************************
البراء أشرف قادم..
علي ناصية الشارع
في مقهي البورصة
انتظره منذ ربع ساعة..
لكنه دوما يأتي
لم تأخر..
لم تأخرت..
لا أعلم..
لكن أحمد ندا بجواري..
يحدثني عن أمريكا اللاتينية ..
وعن واقعيتها السحرية..
بالله عليك..
دعني فإني مسحور بما يكفي..
مسحور باللحظة التي مرت..
كأنها الومض..
أو كائنا خرافيا مر بجواري..
لم أتبين ملامح أي لحظة حتي الان..
ودوما أدّعي_يالبجاحتي_ أني موغل في الزمن..
فؤاد تأخر بدوره..
لكنه حتما سيأتي بعد قليل..
وأميرة بجواره..تتشبث بذراعه وكأنه سينفذ!!
فؤاد مستعد لأصدار الاحكام..وإدانة الجميع..
لكنه _عزيزي_ لايفطن الي الحقيقة الهامة..
المكشلة ليست في الحكم..
فقط في الحيثيات..!!
حنان تأتي هي الأخري..
دوما متأخرة..
تضحك وتعابث الجميع..
تلقي افيه..يضج له البراء ضحكا..
بينما دعاء بجواري..
صامتة..
وكأنها موفدة من السماء..
ملاك في صورة بشر..
ليراقب الجميع..
تكتب التقارير..التي تديننا جميعا..
لكن الخاطر الغريب يتبدد سريعا
حين تميل علي أذني وتلقي تعليقا ما..
لا ابتسم لطرافة التعليق بقدر ماهي ابتسامة فرحة..
لان دعاء اثبتت انها ليست ملاك مراقبة…
هي فقط شيطان.. ظريف وخجول!!
وإذا وصفت دعاء بالشيطانة عليك أن تعلم أننا أبالسة بالتبعية..
أدير وجهي لاصطدم بلمياء..
أووووووووه يالميا..
دوما أنظر أليك وأعتذر بعيني
عن ماذا اعتذر لا اعلم..
لكني اعتذر اليك عن كل شيء
مالم يحدث كله اعتذر عنه..
انا امامك مجبر ع الاعتذار..
عن جرم لم ارتكبه..
ثم..
أجوس في ملامح الحاضرين..
إذن انت بجواري ياشيماء!!
رائع..
لكن ما سر الجفوة ..
وبعد الشقة..
ننطلق في الحديث ع المسنجر..
أحفظك تماما..
تعرفينني جيدا..
أو هكذا أظن..
وهنا_في البورصة_ كأننا أغراب غربة أبدية..
وكأن عليك عهد ألا نتحدث..
أو تلتقي عينانا..
غريبة انت ياشيماء..
بل أنا أغرب!!
وبالصدفة..
يمر أستاذ خالد..
وهناك عبير أيضا..
أصافحه..
احتضنه..
أميز ابتسامته علي الفور..
هذه ابتسامة زائفة..
وعيناك واجهة مثالية للألم!!
أنا أعرفك جيدا ياخالد..
أرجوك لاتشعر بالذنب حيالي..
لأنه ليس هناك ما يستحق هذا
فضلا عن أنك لم تذنب!!
حكايا كثيرة نتداولها..
وفؤاد يدير "الولاعة"..
لعبة الصراحة كما العادة..
الصراحة اللعبة المفضلة لكل الكاذبين!!
الولاعة تشير ناحيتي..
أنتظر دوري دوما بفارغ الصبر..
أريد أن أري كيف سيحاورونني..
دوما سأجيب إجابة مختلفة..
جيدة..
قد تكون شائقة..
أنا لا أكذب في اجاباتي..
ولكن من قال أن الصراحة هي الحقيقة؟!!!
حنان تتفذلك..وتحاول أن تسأل سؤالا(……)
الكل يضحك بالطبع..
براء دوما يشرد في هذي اللعبة..
ومصعب جالس بجواره يتعجب..
وكأنه يستكشف الكون للمرة الاولي في حياته..
عزيزي مصعب البورصة ليس الكون..
أنا اعرف ان براء جرجرك من المكتب..
لذا وجب التنويه…
سؤال دعاء عادة هو قصيدة مدح في صيغة سؤال..
أميرة حسن تستنكر وتهزأ بإجاباتي الطويلة..
والمقدمات المنقمة..
والاسهاب والاطناب..
الي اخر هذا الغثاء..
أعدك يا أميرة أن اختصر الكلمات..
سأنسفها نسفا..
اعدك اعدك..
ولكن بعد أن أجاوب السؤال الذي أعده "ندا" بحذق..
لعل سؤال ندا يكشف بعضا من شخصي..
ليس لأنه غائر العمق..
ولكن لأنه يحبني فعلا..
ويعرف كيف يقرأ..دقائق البشر..
فؤاد بدوره لن يدع الفرصة..
يحبني حبا جما..
لكنه ينسي الان..
فأميرة تبث في أذنه بعض الكلمات الحلوة..
فليذهب "شخصي " الي الجحيم..
لاني لست الانثي التي ستمنحه مبررات الوجود..
أنا مجرد صديق..
ولميا تصر علي انها لاتعرفني..
ومن ثم تسأل سؤالا غريبا..
أشعر للحظات كأن اسمي "سالي" او "باكينام"..
سؤال لميا معبق بتداعيات انثوية..
لا يسأل لي..انتبهي يالميا..
سؤال شيماء..يمر مرور الكرام علي اذني…
اجيبه وانساه علي الفور..
شيماء هي وجها العملة…
وجه زائف..
لم يحسن المزور نحته..
لذا فهو سريع المرور..
كموجة تروح وتنحسر..
أما الوجه الاخر..
كالوشم في روحك..
سيذهب مع خروج روحك..
او فقدان الذاكرة..
لكن حنينا سيظل اليها..
والي خفة دم فارقة..
ورأفة تلك البنت السماوية..
أغمض عيني..
أفتحها..
لا أجد أحدا منهم..
ذهبوا جميعا..
إلي أين لا اعرف..
والبورصة خاوية..
متي رحلوا؟
لا أدري..
أفي غمضة عيني ثم فتحتها؟
أنفض جسدي..
لعلي في حلم ينذر بالنهاية..
أنا علي سريري إذن..
والجميع ليسوا هنا..
كان أقل من حلم..
لقد عبث خيالي بي كثيرا..
آلمني..
*****************
القصص كثيرة يامولاي في حياتي…
بعضها ينقضي فورا…
والبعض يظل ينهشني..
ولكن لم أحس أن سريري أصبح باردا؟..
بارادا بحق..
والظلمة تكتنف الغرفة..
أنا لا أطفيء الانوار في المعتاد..
ولا..
ولا…
ولا…
ولا أنام عاريا!!
متي نمت عاريا وتلحفت ملاءة بيضاء ..كما يبدو!!
ارتاحي يا أميرة..
لامقدمات ولااسهاب بعد اليوم..
حارب الجميع يافؤاد واصدر احكامك بلا رأفة..
أحكامك هي عين الحقيقة..
ولكن من قال أن الحقيقة مطلوبة علي الدوام يا صديقي؟
اصمتي يادعاء كما تشاءين..
لن أفرق معك يالميا..
وكذلك شيماء..
ستبكي يابراء انا اعرف…
وكذلك مصعب..
وحنان ستنسي كل شيء سريعا..
لا عليك عزيزي ندا..
البكاء لن يعيدني اليك..
ستنساني بعد ستة أشهر…
حين تنغمس في غثاءك مرة أخري..
واقعية وسحرية،ومهلبية إن لزم الهزر..
****************************
أعزائي…
أنا صفحة مطوية في منتصف اوتوجراف ذكريات كل منكم..
بينما انتم كنتم كل شيء..
أرجو كلا منكم إن مزق اوتوجرافه يوما ما..
أن ينزع تلك الورقة..
ورقتي..
ثم يعيدها إليّ..
فأنا هنا محتاج لاعادة قراءتها مرة أخري..
لعلني استرجع ذكراكم في القبر..
فأروح عن نفسي بابتسامة من تذكر ..
يا أعزائي..
أحتاج لصخب مشاعركم هنا..
لأن الموتي..هادئون هادئون هادئون..


هناك 29 تعليقًا:

أحمد الدريني يقول...

دي أول تدوينة يابني ادمين...
ملحوظة:أي تشابه بين الاسماء الواردة أعلاه وبين الواقع هو تشابه من قبيل الصدفة ...
وعلي المتضرر أن يشتريني بأي شيء..عشرة جنيه سلف..يعزمني علي حاجة ساقعة..باكو بسكوت..
أنا تفوست من زمان..
يعني زي فاوست..
بعت نفسي للشيطان..
نيهاهاهاهاهاهاها

شادي أحمد يقول...

الحمد لله .. اسمي مش موجود
.. مبروك يا دريني

غير معرف يقول...

elly as7abo saboh yeb2o mayestahlohosh

غير معرف يقول...

background 3'ame2 w kalam tale3 men el 2alb yedol 3ala nafseya mokta2eba

Bassaminoff يقول...

عمرك اطول من عمري يا شادي
الحمد لله
انا كمان اسمي مش مكتوب
مبروك يا دريني
اسمع
زمان اتقالت لي كلمة على ناس تعرفهم زعلت اوي عشان كانوا قربوا يسيبوني
جاء شخص حكيم وقال لي: هما اللي خسرانين
سابوني ولا قربوا برضه هما اللي خسرانين
كان هذا هو رد الشخص الحكيم الذي أوافقه وإن كان لي تكملة عليه تقول: حطم أواني الزهر والمرايا واصرخ في وجه من نركك صرخة أبو الغيط قائلا: إذهبوا إلى الجحيم فقد انتهى عالمكم

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

التلته تابته يا جماعة أنا كمان اسمى مجاشى يارب استر فى اللى جاى

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

رائع كما العادة
وأنا مش متضرر وبالتالي عاوزك انت تشتريني بأي شيء..عشرة جنيه سلف..تعزمني علي حاجة ساقعة..باكو بسكوت..

:)

أنا هأحط لك لينك حدايا

dead man يقول...

أبو حميد حبيب قلبي طبعا أنا مش موجود في التدوينة الرائعة علشان دي بتحكي عن ناس فوق الأرض
:)

ومادمت دخلت القبور برجليك يبقى أهلنا بيك.. ده احنا هنبسوط اخر انبساط..

وكل ما تطلبه موجود بوفرة فلا حاجة لأحد في شيء هنا فنحن كما قلت بلسان محمود درويش.. هادئون هادئون هادئون

shimaa يقول...

congratulations ya a7med 3la elblog eli kan nfsy t3mlo mn zmn..ana mbsota beeh moot 3shan enta 3rf ana b7b a2ralk 2d eh ...by the way ya gam3a ana mosh shaimaa eli fe el post 5als;)

دعاء عادل يقول...

هو ايه اللى بيحصل ده .. مين الناس دى .. وايه اللى بيقلوه ده .. مين ده اللى اصحابه سابوه ومين دول اللى ما يستهلوش يا جماعه احنا لسه اصحاب وكل اللى جه سريهم فوق دول كلنا مع احمد كنا قاعدين قعدة حظ النهارده ما حدش ساب حد
.. انا شايفه ان فيه ناس داخله تهدى النفوس انت يا حج بدل ماتقول كلمه حلوه تقوله" زمان اتقالت لي كلمة على ناس تعرفهم زعلت اوي عشان كانوا قربوا يسيبوني
جاء شخص حكيم وقال لي: هما اللي خسرانين
ما حدش فينا ساب درينى

دعاء عادل يقول...

احمد انت عبقرى وانسان وحقيقى اكتر من الازم ولا يستحق البشر شرف وجودك على الارض معهم .ده اولا ثانيا انت عارف انك ليس مجرد صفحه اتوجراف فى حياتى احمد انت
مش حاسس انت بالنسبه لنا كلنا ايه واتكلم عن نفسى دلوقتى انت اكتر من نصف حياتى فعليا ومش كلام بجد لو احمد الدرينى اختفى من حياتى يبقى جزء كبير من حياتى ضاع وعمرى ما هقدر اعيش او اتجاوز هذا الفقدان يبقى انا ضعت انت اكثر انسان قدر ينفذ الى روحى وذاتى انت احد اركانى الاساسيه
انا بحبك اوى اكتر ما انت تتخيل

دعاء عادل يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
دعاء عادل يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
Amira Hassan يقول...

اممم..دعني اتذكر ما هي صفحتك الخاصة بالاتوجراف الخاص في حياتي.ربما يكون هذا اليوم عندما اقنعتي في احد المحاضرات انني لست الكائن الفضائي الوحيد المهتم بماوراء الطبيعه.لا..لس هذا اليوم اكيد فقد كنت مجرد زميل وقتها..ربما يكون هو موقفك تجاهي عندما جئت الي الدستور و ظللت تدافع عني امام الكل بما فيهم فؤاد في حين انهم كانوا "يطيقوا العمى و ميطقونيش"..او هو هذا اليوم الذي صممت فيه ان تصحبني الي البيت و انا معي جرائد كثيره جدا خاصة بعملي و جلست يومها تحدثني و تحثني ان احكي عن ما يجعل مني كئيبه دوما لن انسى جملتك يومها عندما قلت لي"لو عايزه تحكي على اي حاجه في اي وقت ولو هتقولي اي كلام زي مثلا ان القيل بيطير انا هسمعك و كلي اذان صاغية"..
ممكن يكون هو اليوم ده و ممكن يكون اي يوم تاني اعظم من ده قدرت اعرف فيه انت انسان اد ايه و راجل اد ايه ..ممكن يكون يوم ما شغلي حصل فيه مشاكل و بقىت شبه معنديش شغل خالص و قابلتك و طمنتني و حسستني ان مفيش مشكله اساسا..بجد مش فاكره بس اعتقد بل متاكده ان الصفحة حاجه قليله اوي..انت و دققت شويه هتلاقي ان في اتوجراف كامل ليك انت في حياتي..يا صديقي

واحد يقول...

أحمد ... أستاهلها باسمك الذي ماتسميت به إلا لأجل أن يكون اسمي كذلك ..لكني الآن وبعد ماقرأت ..أعتذر بشدة للدال والتي استحقت القاف مكانها بجدارة ..أيها الأحمق الحفار ..(تناص متوقع مني ياعزيزي..ديستوفسكي حفار النفوس البشري العتيد) مادفعك أن تكتب ماتكتب ..إلا الكتابة ذاتها.. أنا قدر ومأساة وملهاة كتبت على حياتك كالروح..لن أفتش داخلك أيها الأرعن الوغد لأعرف سبب كل تلك الكافكاوية العميقة السواد.. هل تعرف لماذا؟ لأنك تعرف وتعي وتدرك ... و(ليس في الإدراك أي نبل) ..ولكن......ولكنك تجاوزت حدود الإدراك والنبل والسوداوية لتهذي ..وهذا حقك ..الذي لم تتم فروضه ..حق لك الآن أن تعرف معنى الخطل .. وهذا مايجعلني أغفر ما جنته يداك ..تخليت قليلا عن معانقتك للكون..لتلتحم بالعدم ..التحم وافعل ما يحلو لك..هنا ..وهنا فقط .....هنا فقط

Mai Kamel يقول...

تحوطك هالة من الغرابة يا ولد
معرفش انا الوحيدة اللى بحس بده ولا ده العادي.. بس حتى في البوست ده كانك بتأكد ع الهالة دي
جرب تكتب رواية.. اعتقد ممكن تنجح وتبيع
اسلوبك ابن ناس.. مع حالة الغموض التي تحويها كتاباتك ستحقق مبيعات رائعة

استمتعت بقراءة ماكتبت.. وانتظر البوست التاني

نسيت.. مبروك ع البلوج

غير معرف يقول...

إيهاب دسوقى:-
عندما قرأت ما كتبه الصحفى أحمد الدرينى فى وجود هذا الملمس الموسيقى لا ينقصنى سوى دستتين شمع أحمر وأن أطفئ جميع الأنوار لأتراقص على هذا الخيال

اميرة هشام يقول...

اولا مبروك يفندم عالبلوج

ثانيا كتاباتك اكتر من رائعة

ثالثا وبعيدا عن كل شئ انت انسان اكثر ن رائع يادريني مينفعش اساسا ان حد يفكر يسيبك
ومينفعش حد يعرفك وميحبكش

مش عارفة ليه وانا بكتب دلوقتي افتكرت اول مرة اتكلمنا فيها مع بعض
كنت جيت احضر محاضرة معاكوا ومكنتش اعرف حد غير فاطمة
وانت كنت موجود فقعدت تكلمني عن موقع واش، وخدت الاجندة بتاعتي وكتبتلي فيها اسم الموقع وليه اتسمي كدةوان كل حرف في الاسم بيمثل اول حرف من اسم كل واحد فيكواوتقولي اسمائهم وتشاورلي عليهم طريقتك في الكلام وقتها عن اصحابك طريقتك وانت بتشاورلي عليهم من بعيدوتقولي بفخر هما دول صحابي -عشان هما كانوا قاعدين في الصف التاني-
ده شادي وده شادي وده احمد حسن
لايمكن انساها
دريني انا اتعلمت منك كتير اوي يعني ايه نقاء وصفاءواتعلمت منك كمان ان بين الاصدقاء عهود غير مكتوبة
وبين الاصدقاء مفيش شكر
بس برغم كدة بحاول دايما اني اوجهلك كلمة شكر ولكني اعجز عنها

تحياتي ...

elkamhawi يقول...

انا عمرى مكنت صديقك قبل كدة بس يمكن شفتك مرة وكلمتك مره بس من كلام اختى واصدقاء عنك اتاكد انك انسان عظيم بجد واتمنى ان يرزقنى الله بشرف صداقتك فى يوم ما

غير معرف يقول...

و الله الواد دريني ده اي كلام بقي مايكتبش اسمي و مايراعيش اني صاحب ابوه علي العموم العيب مش عليه العيب علي اللي رباه انا فعلا معرفتش اربي و بعدين اية خويا الكلام الكبير اللي انت كاتبه راعي يا اخي ان في ناس اقباط مش من اصل عربي هيتنيلوا يقروا الكلام ده و علي العموم مبروك و عقبال الملك يا معلم و متنساش موضوع الشقة اللي قلتلك عليه اخوك اللي في سن ولدك هاني الاعصر

غير معرف يقول...

هو كل اللى معلق على البلوج ده بيشرب سكلانس ولا ايه؟؟؟

غير معرف يقول...

لماذا.. كيف ..متى.. أين.. لا أعرفك ولا تعرفنى .. يذكرونك أمامى وأبتسم فى هدوء لما يقولون عنك .. متمنيه أن أقول عنك وأشدوا بحسن خصالك.. لست من أصدقائى ولا حتى معارفى .. ولكنى إن ندمت فى حياتى على شىء.. فهو ندمى لضياع فرص التقائى بك .......ولا مزيد
أنت إنسااااااااااااان

غير معرف يقول...

أيهاب:-
الدرينى عارف ردى كويس ع الموضوع ده

nour يقول...

انا شكلى عيطت بجد..
حتى الخلفية الموسيقية مبكية..بس حلو الحزن الجميل..وحلوة الحالة..طبعا
dead man
عجبه الجو و لا ايه يا احمد
:))))))))
بس رائع بجد

LAMIA MAHMOUD يقول...

والله يا احمد انا جاية متأخرة .. بس مش عارفة اقولك اية .. فرحت لما لقيت اسمي مكتوب ولا اقولك ان فكرة مش حتفرق معانا دي ضايقتني
ححاول ابطل اصرار اني معرفكش :)
والاسئلة اللي مش عاجباك حغيرها بعد كده حسال على اية رايك في سارتر

بس صحيح يا احمد اية حوار بتعتذر ده بتعتذر على اية؟؟!
لينا قاعدة افهم فيها
وبالنسبة للصفحة بتاعتك في الاوتوجراف فمش حرجعها لاني مش بقطع صفحات اوتوجرافي .. مش من عادتي

مريم يقول...

تعرف انك اول اسم كانت عنيا بتدور عليه..دى صلة انت وتعرفهاش يا درينى يعنى ليك ورق عندى بس مش هديهولك لانى سعيدة انى لقيتك تانى وكلامى عنك وليك مستمر..عمرى ما نسيت الدرينى

We2am يقول...

mm..
mm..
a mm..
gaw shanee3 gedan..ana ha3y6 ta2reban..ana et3wr esra7a..msh 3arf 22ol eh 7'las b2a kfaya :S

غير معرف يقول...

Happy Birthday to your blog
(Y)
تتربى في عزك يا رب :)