90s fm

الأربعاء، 20 ديسمبر 2006

تدوينة لم أكن أتمني كتابتها..عيسي وخالد



" من المواد ما يضغط فيكسر ومنها ما يضغط فلا يكسر بل يلين فيتحور،ومنها ما يضغط فلا يكسر ولا يلين فيتحور بل ينقي فيتبلور،وهكذا النفس خبيثها يكسر وطيبها يلين فيتحور،ونفيسها ينقي فيتبلور"..ومن النوع الأخير الأنبياء وعم وهدان....
تحت وطأة قوانين التداعي الذهني أتذكر كلمات الأديب يحي الطاهر عبد الله في مقدمة قصته القصيرة "عم وهدان"..

ربما كان الحديث عن طبائع النفس وقدرتها علي المواجهة مربط الفرس هنا،في معركة مريرة المذاق،كل أطرافها علي ناصية طريقي تتنازع حكمي عليها...
هذا المرار كان الأجدر حضورا في وجداني بعد ستة أشهر عاصفات لم تبق ولم تذر.
جاءت علي نصيبي من التفاؤل والسعادة والبهجة في الحياة الدنيا فأحالته هشيما تذروه الرغبات المدنسة وأطماع المدعين،وضاعت في خضم معارك وتصفيات حسابات وضربات تحت الحزام..
ربما كان نصيبي ألا أتلقي أيا من تلك الضربات،ولكن فقط اكتفت الاقدار أن تضعني في موقف المتفرج...
أعتذر عن طول المقدمة وإلغازها النسبي..لكن عزيزي خالد البلشي بعث من تحت الرماد مرارة، إذ ظن_وليس كل الظن إثم_ أن التدوينة الاخيرة " عن سيدة الفراشات والهيولية والتعايش والجحيم..وأشياء أخري" تمت بصلة رمزية لما سلف من أحداث جريدتي العزيزة "الدستور".
واعتقد أنها تشير الي للصدام الذي خاضه خالد البلشي مع الاستاذ ابراهيم عيسي ممثلا عن رئيس مجلس الادارة الاستاذ عصام اسماعيل فهمي،وتقرر علي إثره أن يبقي الوضع علي ماهو عليه،مرتبات متدنية وأجواء عمل أكثر من سيئة و.....و..........
وتبادل جمهور وسط البلد والمدونون هذا الصراع بما يكفي، الصراع الذي علي إثره تم تمشية البلشي،وتصفية(أقول تصفية وأعني ما أقول) بعض ممن ثبتت علاقة الود منه لخالد،وابقاء الوضع علي ماهو عليه..
ظن خالد أن سبب حزني_إن كنت حزينا_ هو ترك الدستور_وهو أمر لو تعلمون عظيم_ وما تداعي له....

إحقاقا للحق أتكلم..رغم أني يوما لم أكن أود أن أخوض في هذا الحوار مرة اخري..
ولكنها قاعدة حياتية...
إذا ما التئم جرح..جد بالتذكار جرح!!

عزيزي خالد، أنا تركت الدستور بكامل رغبتي دون اساءة من أحد أو إضرار مباشر(كالذي لحق ببعض زملائي)،تركته مختنقا مما آل إليه ..
من مطالبة بحقوق العاملين تحولت إلي معركة بين حق وباطل..للأسف لا أعتقد بالمرة أن الاستاذ العزيز ابراهيم عيسي احتل موقف الحق فيها،لقد وضعنا(وأنا مذهول مما اقترف) بين خيارين احلاهما مرّ..أن تختار خالدا بما يعني من استاذيته واحتوائه لنا انسانيا ومعنويا ومهنيا و..و.......... ومطالبته بحقوقنا طبعا،وبين أن نقف في صف الاستاذ عيسي الذي قال لي أنه عاجز عن التصرف مع السيد رئيس مجلس الادارة،والذي سرعان ما نحي رئيس مجلس الادارة جانبا من الصراع ومن القضية ليصبح الدستور مرتعا للتصنيفات،بين فئة اختارت أن تقف وتصب ولائها صوب الجريدة/رئيس التحرير ،وبين خالد وصحبه ..العيال المتمردة التي لم توف الدستور حقه..الدستور الذي يصنع محرريه ولايصنعه محرروه (سنعلق علي تلك النقطة بعد قليل) ،العيال التي كان اقصي طموحها أن تقبض 400 جنيه في الشهر..يعني أقل من أغبي بواب في بر مصر!!
الاستاذ عيسي(الذي فشلت أن أكرهه،ولم أستطع نسيان أدبه الجم في التعامل معي واحتفائه بي ووعوده الوردية الكثيرة لي والتي أظنه كان صادقا فيها لابعد حد) هذا الاستاذ (الموهوب والمتمكن والرائع المدهش احيانا) وضع الجميع في موقف حرج..أن تختاره وتختار أقل القليل وتسلم من البطش(واللي يقول مفيش بطش بمجموعة بعينها بتهمة الولاء القلبي لخالد يبقي كاذب كاذب كاذب..أقولها ثلاثا) فضلا عن نيل الرضا العيسوي...
خالد اتخذ موقفا وكان علي قدره،وعيسي أصر علي موقفه،طرفان غير متكافئان بالمرة..
أحدهما يخوض معركته نيابة عن ضميره وعن مجموع صامت،والآخر يخوض معركته (بكامل امكاناته ومعه الجنة والنار) نيابة عن رأيه الشخصي ورؤيته لكيفية (قمع) المتردين الذي لا يعترفون بالفضل والجميل له،فهو الذي انتشلهم من غياهب الجب(أو جاء بهم من ع الرصيف علي حد تعبيره الرائع) الي سماء الصحافة،وأعطاهم من كل ما سألوه ...
الاول يري حقوقا مهضومة،والثاني يري رعونة ونزقا من حبة عيال ،الاول من برج السرطان الحالم الرومانسي المعطاء،والثاني من برج القوس الناري الديكتاتوري الاراء المتضخم الأنا الذي يري نفسه علي الدوام الاصوب وأنه يري لأبعد مسافة ممكنة وان الآخرين لايحلقون معه في مستواه!!
الاول اتخذ جانب الحق تماما،التفاصيل مهولة ومفزعة لو تحدثنا عن المكان من الداخل _وهو مالايجوز أخلاقيا_ ربما انصدم الكثيرون، الثاني كنت_ولازالت اتمني_ أن يكون مجتهدا وأخطأ...لا مذنب وأصرّ.
أربأ بالاستاذ ابراهيم عيسي عن النقائص والصغائر بموجب حبي له، لكنه أصر أن يجابه الحق ويلتف عليه(لم أقل أخذ موقف الباطل) ومن هنا لم أمتلك بداخلي من شجاعة التلفيق ما اتخذ منها ستارا لتبرئته واصوغ منها داعيا للاستمرار في جنة الدستور_وقد كانت جنة لمن يدري،لمن عاشها تحت مظلة خالد وهو يمتص سوءات المكان ببراعة واخلاص وانسانية لنا وللمكان_ هنا انتفت مبررات الوجود...
أختار خالد _وليس في اختياري الحق أي نبل_، وأترك عيسي وليس في ترك (اللي مش حق) أي شجاعة...
الدستور بيتي ومكاني..أحبه جدا..أدعي علي ابني وأكره اللي يقول آمين..وده من الاخر...
عزيزي خالد..لقد تركت الدستور،ليس لأجلك فقط وليس لاجل ارضاء ضميري فحسب ،وليس للبعد عن مكان كئيب_بعد رحيلك_ لا سقف فيه للضعيف والكسير والمسالم والواقع تحت وطأة تصفية حسابات شخصية واحقاد مهنية كتلك التي توجد في أي مكان..
لقد تركته لأنه استنفذ مخزون البهجة،تخلي عن مضمونه الانساني،تهاوي عن قمته المهنية، كان صرحا من خيال فهوي!!
أتذكر كلمتك المعهودة أنه لا يتوقف أي مكان علي رحيل فرد منه،لكن دعني اقل أن رحيلك من هناك ليس رحيل فرد..لكنه علي حد تعبير الشاعر الجاهلي..ليس رحيل فرد ولكنه بنيان قوم تهدما !!
ليس تشكيكا في مهنية ولا إخلاص أحد لا سمح الله،ولكن لتفاصيل صغيرة هنا وهناك..والشيطان كما تعلمون يقبع في التفاصيل..
لقد خرجت من هذا المعترك_أنا وبعض الأصدقاء_ مختارين بكامل رغبتنا وقناعتنا أن نكن هنالك في جانب خالد،ولا ألوم علي أي أحد اختار سوي ما اخترنا،لا ألوم من لم يقو علي اتخاذ موقف ،ولا ألوم من رأي الموضوع من زاوية أخري،ولا ألوم من أخفي باطنه يذهبون للدستور صباحا،ويزورن خالد مساءا خفية يسير كل منهم خائفا يترقب!!
الأستاذ عيسي صاحب فضل عليّ لا انكره، ولا أدعي أنه تعامل معي بشيء غير الادب والاحترام،ولكن...
هذا الرجل اقام لنفسه بداخلي صرحا من المحبة ثم هوي به دون مقدمات او مبررات..
لايمكن أن انسي فضله،ولايمكن أن أنسي جدعنته..
ولايمكن أن أنسي أنه هدم (أو حاول في الهدم ففشل..فقط اصاب تصدعات عنيفة قاسية) محبتي له..
ياخالد..لو في شيء محزنني وكائبني فهو هول ما رأيت،هول مفاوضات وضغوطات ومباحثات وتلاسنات وضرب تحت الحزام ولقاءات سرية واكاذيب وحروب نفسية والله لو بذلها احدهم في غير هذا النحو لربما قام بانقلاب عسكري في حفنة دول مجتمعة!!
الاستاذ عيسي ودستوره الذي يصنع المحررين ولا يصنعوه،احب فقط ان يعلم ان رئيس تحرير الواشنطن بوست ونائبه حينما قررا الاستقالة من الواشنطن بوست(الواشنطن بوست مش الهرتلة الصحفية اللي في الشرق الاوسط) وما ادراك ما الواشنطن بوست!
علق رئيس مجلس الادارة لافتة ورقية تشير الي حزنه التام لرحيلهما وان الجريدة كانت باحتياج اليهما والي مجهوداتهما وانه ربما علي الجميع أن يعمل فقي الفترة القادمة بصورة اكبر لسد هذا الفراغ،ولم يقل لهم:جبتكم من ع الرصيف وهترجعوا الرصيف تاني !!
أوضح اليك علانية وأشهد من قرأ ومن مر علي مدونتي ولو صدفة،أنك لم تذنب في حقي،إذا أذنبت معي فذنبك أنك أوقعتني في فخ المثالية اكثر من اللازم،أدعي أن ميولا مثالية اخلاقية تقبع بأعماقي،لكنها متوازنة الي مدي بعيد، أنت خرجت بها من حيز الوسطية الي حيز الرومانتيكية الحالمة التي تصر بلاهوادة علي تحقيق احلامها وتحقيق العدالة الغائبة .
كي ينكسر عنقي مرة واحدة علي أبجديات السفالة وميكانزمات المصلحة التي تتحكم في قوانين اللعبة،ليتك أطلعتني علي ما هو أسوا قبل أن أراك تفعل ما هو أسمي، أختصم فيك،وانت الخصم والحكم.
لاتلومني مرة اخري،إياك!
فقد وقع كلانا ضحية لصاحبه،أنت تفيض إنسانية لا يتسع لها كل من يقابلك، وأنا مريد مثالي مستعد للتضحية...
اذهب لابنك علي ّ وعلمه أن الرهان علي افتراض السوء في الآخرين هو الرهان الفائز،لاتعلمه زرع الاشجار،علمه كيف يستتر خلفها وكيف يدافع عن نفسه بفروعها ان لزم الأمر..

أما أنا أيها الشاعر صوبي بذنب أبدي..فقد وجدت ضالتي في مقولة ايزنهاور "السياسات الجيدة لاتضمن النجاح دائما،بينما السياسات الشريرة تضمن الفشل اكيدا"..سأظل أمارس السياسات الطيبة الي اقصي مدي...
استاذي عيسي يفوز بال "جيم" علي ارض الواقع..وأنت تفوز به في محكمتي الخاصة، أحبه _رغما عني_ وأسأل الله ألا أراه مرة أخري في حياتي، وأحبك وأسأل الله أن أكمل بقيتها معك...
أما أنا فلازلت أثق في غد يتلكأ الحضور ، وأثق في دنو نجمتي التي بعدت، وأثق أن طريقي هذا طويل طويل..ولكن من قال أن السائرون الي الله قصير طريقهم!!

هناك 30 تعليقًا:

غير معرف يقول...

انا خالد البلشى هل تسمعنى
لو كان لى ان اكون سواى لكنتك انت

اعطيتنى فوق ما استحق يا احمد والله مافعلت غير ما يرضى ضميرى واعلم انك لو كنت مكانى لفعلتها.. قدرنا يا احمد وقدر من يحب هذا المهنة اللعوب ان يدافع عن حقوق الأخرين فهل ياترى يمكن ان يسكت عمن وضع القدر حقوقهم امانة فى عنقه؟ هل يا ترى ممكن ان تنام مرتاح البال هانىء تقول لنفسك انك تفعل ما عليك.. تدافع عن الحق.. تقول كلمة حق فى وجه سلطان جائر وانت عاجز ان تصد القهر والظلم والكسر عن اهلك وذويك واخوتك وزملائك؟ تعرف يا احمد اننى ما طالبت يوما بحق لى ولكن هل يمكن ان ارى حقوقكم وجهدكم يأكل من رجل مستعد لأكل مال النبى واسكت .. كنت مستعدلدفع الثمن مختارا بشرط ان ادفعه وحدى فيومكم قادم كنت ازرع ثلاثين بذرة صالحة فى مناخ سىء والحمد لله نبت لى منها عشرة اعتقد ان هذا يكفينى لك منى كل الحب وكل التقدير لأنك اثبت لى انت وكثيرا من زملائك اننى لم اكن احرث فى البحر وان حلمى بمناخ عمل صحى ممكن ان يتحقق طالما من هم مثلك موجودين كنت اكبر من المتشدقين بالمبادىء مدعى الدفاع عن الحقوق فهذا اشتراكى وهذا ثورى وثالث ناصرى لكنك كنت اكبر منهم جميعا انت وزملائك العاديون الحالمون على قدرهم رغم ان احدا منكم لم يتشدق يوما بالدفاع عن الحقوق او بنصرة العمال ولم يعرف ابدا التخطيط المرحلى
هل تعرف يا احمد لو كان لى لن اكون سواى لكنتك انت ولو كان لى لن اتمنى ل على ان يخرج على شاكلة احد لاخترتك لكن عذرى ان قبلك الأمام على موجود ولذا احلم لأبنى ان يكون على مقاس سميه وفى هذه الحالة سأكون مضطر لأن انفض لك معلهش يا احمد وكل سنة وانت طيب
هل تذكر وعدى لكم العام الماضى فى مثل هذه الأيام اعتقد اننى اديته وانا غير نادم عليه ولوعاد الزمن لكررته الف مرة
مع خالص حبى وتحياتى
خالد البلشى

Gemyhood يقول...

صدقونى ماقابلتش فى مثاليتكم انتوا الانتين و بحد لو كنت اتمنى انى اكون حيث اليوتوبيا و المثالية لن اجد غير جانبكم

و بجد قد ايه يا احمد انت جميل و اكتر حد فعلا فرحت انى عرفته يمكن فى حياتى
كلها دة بعد خالد طبعا ههههههه

و اضحكوا بقة يا عم انا دموعى نزلت حرام عليكوا

غير معرف يقول...

"السياسات الجيدة لاتضمن النجاح دائما،بينما السياسات الشريرة تضمن الفشل اكيدا"..
ارى فى وسط السطور انياب .. ولكن لا قيمة لأنياب لبنية.

غير معرف يقول...

7'aled el bvalshy kan el 7aga wa7eda el 7a2e2yah fel dostoor..gher kedah.saf7at belkamel madrobah men 3al net we makalt 7'ane2a mafesh 7d bye2raha...ana mal72tesh ashof el journal men ba3d masaboh 7'aled laken mota2aked enoh ba2a akaeed maloosh lzmah..we7yatak ya a7mad tesalmly 3aleh..ana mota2aked enph mesh 7ayftekrny..bas salmly 3aleeh we 7'alas...7'aled be basatah yeb2a andaf sa7afy fe masr...
3ateyyah

البراء أشرف يقول...

سأقولها أنا على طريقتي هذه المرة يا دريني.. الله يسامحك!

يسامحك لأنك أنت واحدك الذي تحمل هذه المشاعر بين كتل بشرية تسير في أرض الله بلا مشاعر.

يسامحك لأنك ستقترف في حقك نفسك ذنوب عظيمة (تركك للدستور) لكنك سكسب لحق ضميرك ومشاعرك الجيم وكل الجيمات بدون اي جيم اوفر لان جيمك لا ينتهي طالما انت تلعب في الفريق الفائز وقد اخترت ضميرك ايها الفتى.. فأصبر وأحتسب على اختيارك.. وانتظر الغد.. (مش جورنال الغد ها)...

إذن..

كلامي ليس له أي معنى (أو هكذا ينبغي أن يكون).. لأني حاليا أعمل في الدستور.. وهو ما يفقدني أي مصداقية في قول رأيي في هذه الأزمة.

رغم أني لم أعاصرها ككاتب في الدستور وإن كنت تابعتها كصحفي من عشرينات..

سأحتفظ برأيي لنفسيء طالما أن أحدا لم يسألني عنه..

سأقول فقط أن الذي يعرف خالد البلشي يفتقده بعد المرة الأولى التي يقابله فيها.

والذي يعرف ابراهيم عيسى يحترمه ويحبه ويفقد القدرة على التشكيك فيما يقول او الاختلاف مع موهبته

عزائك ان طرفي النزاع الذي تقف فيه شخصان غير عاديان بالمرة.. لو كانا من نوعية الكتل البشرية منزوعة المشاعر لكان ذلك اسهل واسلم وارحم.. لكن كل منهما بصم في عقلك بصمة.. وطبع في قلبك قبلة.. وانت يا صديقي تعرف جيدا.. أن القبلة تؤلم أحيانا.. بل تقتل أيضا..


..........

ولا يا دريني.. أنا مستغلس الكلام اللي فوق ده.. بس هو تعبني في الكتابة فمش هحذفه

انت صح يا ولد.. بغض النظر مين منهم غلطان..

ويا بختك يا عيسى ويا بلشي بأحمد الدريني ووجوده في حياتكم

الله يسامحك يا أحمد

Amira Hassan يقول...

طبعا بما اني من المؤمنين بمبدأ"لو عاملت حاجة و انت مقتنع بيها فهي اذن صح"..فمقدرش اقولك غيرانك عملت الصح مدام انت مقتنع بيه..بس للأسف لازم من كل فترة و اخرى الواحد يعيد النظر في قناعاته و يشوفها سليمة ولا لأ..انا زعلانة لنك مشيت من الدستور..و انا بقى مش بتكلم عشان مشاكل بين الاستاذ خالد و الاستاذ ابراهيم ولا مرتبات و لا و لا ولا

انا بس فعلا كنت حبا جدا الجورنا واحنا كلنا فيه..و احنا قاعدين نشتغل سوا انا و انت و دعاء و حنان و فؤاد..اكتر حاجه كنت بحبها في الدستور هي الجو البيتوتي اللي كنت حاسة بيه..بس برده هقوله مدام انت مقتنه فاذن...جو اون

مريم يقول...

انت لوحدك دستور

غير معرف يقول...

عبير العسكرى

برافو يا "أحمد" انت بجد حطيت النقط على الحروف وبشكل موضوعى ووضحت إن المشكلة فى الدستور مش مشكلة شخصية بين "خالد البلشى" و"ابراهيم عيسى" زى ما ناس كتير حاولت تقول كده ولكنها مشكلة حقوق الصحفيين وتوفير مناخ عمل آدمى لهم والمطالبة بمرتبات لا تتناسب مع جهدهم ولكن تكفى بالكاد إحتياجاتهم البسيطة.
وعموما ربنا يوفقك وتتغلب على أزمتك النفسية وإنكسارك وتنسى مرارة هذه التجربة الأليمة وترجع لنا تانى بضحكتك البريئة وقلبك الأخضر النقى.
و ربنايوفق كل الزملاء كل فى طريقه الذى اختاره

غير معرف يقول...

بصراحة يا احمد انا بحييك على الكلام ده ، انت بجد قلت كل الكلام اللى لخص الحدوتة فى اقل عدد من الكلمات ، حدوتة مجموعة شباب حمعتهم الظروف فى مكان كان بيحميه بحبه ونقاؤه واحد كان مستعد يعما اى حاجة عشان يساعدهم يبقوا احسن .
خالد مش بس كان رئيس قسم لكن اخ وصديق ويمكن ا،ب واللى حصل بين معادن الناس مين اللى بيحب بجد ومين اللى بيمثل الحب لمجرد المصلحة .
انا سبت الدستور فى هوجة خالد البلشى زى ما واحد صاحبنا بيقول مش بس عشان الظروف السيئة اللى كنا موجودين فيها لكن لان المكان ببساطة تحول الى غابة كله بينهش فى التانى بعد ما خالد مشى ومافيش حد عاقل وعنده ضمير ممكن يكمل فى المكان على الظروف ديه وكان الافضل لينا ترك المكان احتجاجا على اوضاعه .
الحمد لله انى سبت المكان وعمرى ما هندم ابدا على انى سبت فرصة تعيين فى المكان كانت قريبة
ابتسام تعلب

طلال فيصل يقول...

صديقى قريبا احمد الدرينى
لعلك لا تعرفنى او لعلك تعرفنى او لعلك اصطدمت باسمى مرة او اخرى فى صفحة ضربة شمس او فى سلام بعثت به اليك مع حنان الجوهرى...لكن هل يهم..الا يكفى انى اعرفك انا منذ كنت اقرا لك على صفحات الدستور حتى وجدتك اختفيت وكنت بحاجة ان امل انا شخصيا فيه كيف افهم علة هذا الاختفاء...عموما فلأدع هذا الامر جانبا فهو حديث ذو شجون والمقام ليس مقام شجن لكن ود خالص اتقدم به اليك على البعد ودون سابق معرفة عساك تقبله منى وعساك تقبلنى صديقا ..عساك
tllfaisal@hotmail.com
www.talalfaisal.blogspot.com

دعاء عادل يقول...

على فكره انا قاعده بقالى ساعه تقريبا مش عارفه اعلق اقول ايه على البوست ده فقررت اكتب وخلاص واللى يجى على بالى لان البوست ده يجمع اكتر اثنين انسانيه قابلتهم فى حياتى على وجه الارض
احمد الدرينى واستاذ خالد البلشى
اشعر احيانا انهم مبعوثون من السماء لان لا تحكمهم قوانين البشر لهم قوانينهم الخاصه
احمد الدرينى الذى اصبح لان اخويا الروحى عندما اريد ان اشكى من شىء يؤرقنى يكون هو ملازى لانى معه غير مضطره للحديث كثيرا من مجرد نظره عين يستطيع ان يفهم ما اريد ان اقول.. يحدثنى ينظر لى تلك النظره التى بعدها اشعر ان المشكله تبددت ولم يعد لها وجود
الوحيد الذى يوجد بيننا حوار دائم حتى لو كنا صامتين كأننا نتبادل تحميل ملفات يعنى تقدر تقول جزء من ذاتى واستطيع ان اقولها انى جزء من ذاته

خالد البلشى
هذا الانسان الخيالى الذى توقن عندما تتعامل معه انه من عالم اخر قد يكون الفردوس الاعلى او المدينه الفاضله يجتاحك بأنسانيته .. احتوانى واحتوى ذعرى من العالمم اتذكر ذلك اليوم انصت لى بالرغم من انها مشكله شخصيه غير مضطر اللى وجع دماغه بسماعها اخذ ينصحنى ويوضح لى الامور وكيف اتصرف
..واتذكر ذلك اليوم عندما وصلت الاجتماع متأخره ساعتين وعندما رأيته بكيت كطفله هبله وقلتله
" اصلى انا تهت وانا جايه" وانخرط فى بكاء طفولى وقف الاجتماع احتضننى واستوعبنى ولم يقل دى بت هبله مانشغلهاش معانا لانها لسه بتوه بعد سنه من وجودها فى الدستور ووقتها فعلا كان يبقى عنده حق_ماحدش يستغرب ايه ما حدش فيكوا بيتوه ولا بيعيط بعدها ولا ايه_
يااااااااه افتكرايه ولا ايه انا بحب الدستور اوى ليا فيها ذكريات كتير لكنى زعلت اوى لما مشى لانه بالنسبه لنا مش مجرد رئيس فى العمل وخلاص خالد البلشى انسان ..خالد البلشى حاجه كبيييييييييره اوى بالنسبه لنا كلنا
بوموت فيكوا انتوا الاثنين يا اكثر من قابلت على وجه الارض انسانيه

dead man يقول...

حبيب قلبي .. مش عارف أقول ايه غير أني أشكرك علي أنك أحمد الدريني,, أشكرك علي أني أعرفك وأنك بتقعد معايا..

أقولك حاجة.. والله أنتا بتوحشني بمجرد ما بتقوم تمشي.. ولما أكلمك بقعد أتلكك علي أى حاجة علشان أشوفك..

أما بالنسبة للأستاذ خالد البلشي، فعلي الرغم من أني مشفتشوف قبل كده غير مرة من بعيد لبعيد وما اتكلمتش معاه إلا أني احترمته جدا جدا لما عارفت بالموقف بتاعه.. علشان مقالش أنا ومن بعدي الطوفان..

سلامي للأستاذ خالد أمانة يا أحمد لما تشوفه

غير معرف يقول...

السلام عليكم جميعاً
انا مش شغال فى الدستور ولا كنت شغال
بس عرفت المشكلة ايام اثارتها على المدونات واحترمت استاذ خالد جداً
لانه فعلاً يستاهل الاحترام

واحيك على اختيار موقفك

بس حكاية توهان دعاء دى بجد تحفه وكمان عيطت
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

غير معرف يقول...

انا بقى شغالة فى الدستور ومش هقدر اكتب اسمى بس اللى اقدر اقوله ان خالد البلشى كان الحاجة الجميلة اللى بتنور الدستور وبعده الدستور ضلم
الشخص اللى ممكن يحتويك ويحتوى مشاكلك ويعلمك ويدافع عن حقوقك وبعد كل ده يحس بالذنب لنه مقصر ناحيتك لأنه مدكش كل اللى يمكن يدهولك كنت ساعات احس انه ابويا وساعات اخويا الكبير وساعات صاحبى القريب اللى بستلف منه لمل انزنق وخاف اقول فى بيتنا لا يقولولى امال بتشتغلى ليه
تعرفوا انا كان نفسى خالد يكون اقل انسانية بس يبقى معانا
يبيع مبادءه شوية واحلامه بالعدل بس ما يسيبناش لكل اللى جم بعده على الأقل كل شهر كنا بنبقى عارفين ان مرتب الشهر الجاى اكبر حتى لو اتظلمنا كنا ممكن نحلم ناخد 500 ولا 600جنيخ بعه ناس مننا خدوا 15 جنيه وبقى السقف 200 جنيه باستثناء الموالسين الكلمة اللى عمرنا ما سمعناها وخالد بينا
على الأقل كنا بنلاقى احمد الدرينى الجميل معانا وعبير العسكرى وحتى البت دعاء الهبلة
تعرف يا خالد انت واحمد انا باحبكم قوى ومشتاقة نتجمع تانى وخالد يعزمنا على الأكل او يدينا موبايله اللى كان بيصرف نص مرتبه على فاتورته علشان محدش منا يدفع منجيبه لأن التليفونات خلصت احنا بنحبك ياخالد
بس عاوزه اقولك ان ده مش زمنك
شوف زمن تانى غير زمن الناس الصغير ة تعرف حلمنا دلوقتى ان نلاقى عشرك كاهم بتوع مصالح
واحدة خايفة تكتب اسمها بس اكيد هتعرفنى يا خالد
سلامى ل على ونوسة بيقولوا انك هتخويه طيب سلمى عليه بس اوعه تطلعوا انسان زيك فى زمن مفيهوش انسانية

غير معرف يقول...

ابراهيم عيسى
لما كلكم بتحبوا خالد كده.. ليه ولا واحد فيكم حاول يدافع عنه ولا هوه حب سرى ؟
طب تاهت ولقيناها انا هاعمل الاستطلاع ده بمناسبة السنة الجديدة ونتيجته هتكشف الحقيقة
لو كلكم بتحبوا خالد البلشى وعاوزينه يرجع انا بادعوكم ان كل واحد عاوز خالد يدخل يقول انا عاوزه يرجع بس بشرط يكتب اسمه
وحسب نتيجة الاستطلاع هيبقى انتوا اللى اخترتوا خالد يرجع ولا لأ..

السؤال: من يحب خالد ويريد عودته للدستور كمساعد رئيس تحرير ومسئول عن التحقيقات والأخبار؟
ملحوظة لن تقبل الأجابات المجهلة

اما انت يا احمد فلى معك كلام أخر ليس هذا موضعه
ابراهيم عيسى

اميرة هشام يقول...

اولا انا مش بشتغل في الدستور بس كنت متابعة جيدة ليه
وكنت بلاقي فيه مادة حلوة اعرف اقراها
بس الكلام ده كان زمان
الدستور هي اللي خلتني اؤمن بان الصحف المستقلة والمعارضة في مصر اصبحت لها قوة وصوت عالي في البلد
ولو تفتكر يااستاذ ابراهيم ده كان موضوع حوارنا مع حضرتك لما جينا واجرينا حديث صحفي مع حضرتك في 25 نوفمبر 2005
دلوقتي مستوي الدستور كمادة صحفية انحدر بطريقة ملحوظة وكنت في اول الامر اشكك في احساسي بهذا
ولكن كثير من اصدقائي لاحظوا نفس ملاحظتي


لااادري ماهية الخلافات التي كانت قائمة
لاني لم اهتم بمتابعة المشكلة

ولكني رأيت الانهيار النفسي الذي عاني منه زملائي عند ترك الاستاذ خالد البلشي للجريدة

ليس هذا فقط ولكني سمعت ايضا انهم بكوا عندما تصفحوا الجريدة ولم يجدوا اسمه موجود فيها

وكثيرا ماسمعت عن انسانية ذلك الشخص

ولكني لم اتفاعل قط مع المشكلة لاني لم اكن في قلب احداثها

وفي الصيف اللي فات جاتلي فرصة اني اقابل الاستاذ خالد البلشي

تعاملت معه مرتين فقط بالاضافة الي سيرته الطيبة وحب كل محررين الدستور له وارتباطهم وتعلقهم به

احببت تلك الشخصية واحترمتها جداااااااا

ياستاذ ابراهيم
انا بصوت
باسمي وباسم الناس اللي مش هتدخل تصوت باسمها لاسباب خاصةبها قد يكون منها الخوف من الاعلان عن حقيقة موقفها

انا بحب استاذ خالد جداااااا
وعايزاه يرجع للدستور كمساعد رئيس تحرير ومسئول عن التحقيقات والاخبار

بس زي مااستاذ خالد ممكن يرجع للدستور بناء علي التصويت ده

يااااااريت الدستور ترجع للدستور

Amira Hassan يقول...

الموضوع كبر اوي يا جماعة..

هو التصويت هيبقى فين..عشان انا عايزه اول واحدة تصوت...نيهاهاهاهاها

غير معرف يقول...

ابراهيم ياعيسى يا بتاع الاستطلاع 0000انا اولا عندى ليك استفسار صغير انت ليك كلام مع احمد بعدين ازاى تكونش فاكر انك عزيز عليه ولا انه بيعتبرك كبيره ولا تكونش فاكر انك تقدر تعمل له حاجه بعد ماساب لك الجرنان 0000غرورك دايما بيضحك عليك الناس وانت بغرورك وغبائك فاكر انهم بيحترموك00000الاستطلاع اللى انت عايز تعمله دة مش تحدى لشجاعتهم ولا لحبهم لخالد000دة اكبر دليل على انك متغاظ قوى قوى قوى من كلام احمد وخصوصا لانك ماتقدرش ترد عليه تقدر بس تفكرهم بعجزهم وغلبهم
قدام ظلمك 000بتقول لهم قولوا رايكم بصراحه وانت فى ايدك تعيينهم ونقابتهم فى حين انهم جربوا استبدادك لما نطقوا بس مش احتجاجا عليك لا مطالبة بحقوقهم القانونيه ولا ناسى انك دفعتهم التامينات من جيبهم وقبضتهم 15 جنيه000المهم ايه رأيك العيل اخزك دة نقدر نعتبره اشجع واحد فى الجرنان لانه سبق انه كتب باسمه000فى حين ان ماحدش يقدر يضره اصلا


بقولك ايه 000ماحدش فيهم هيكتب لان ماحدش فيهم مسترجل كلمتك وكلهم عارفين انك اول ما تقرا اساميهم هترجع فى كلامك زى العيل ولا هترجع خالد ولا هتسيبهم فى حالهم

احلى حاجه بقى عملها احمد انه قدر يغيظك للدرجه اللى ماقدرتش فيها تقعد ساكت وفى نفس الوقت ماردتش عليه لا دورت على مخرج تحرج بيه شباب اصغر من اخوك الصغير كانوا بيحترموك لانهم كانوا شايفينك كبير

ابراهيم باشا 000انا اللى عندى ليك تحدى ان كان احمد بيتجنى عليك وانت مش عاجز قدام ريسك000قدى الشهر دة لكل واحد على قد ما اشتغل بالظبط000ولا حتى زود عدد المكالمات المسموحه لهم

أحمد الدريني يقول...

أنا لا اعلق عادة علي أي تعليق ينشر بعد الموضوع،ورغم أن الظروف استدعت أن اتدخل لتوضيح بعض الاشياء وتفسير بعض المجاملات المبالغ فيها من قبل بعض الاصدقاء..الا انني لم اتدخل ولكن لابد هذه المرة
تحت اسم ابراهيم عيسي علق أحدهم علي التدوينة السابقة،وإني لأظنه الاستاذ ابراهيم فعلا وليس انتحالا من أحدهم(ويرجع هذا لحوالي 5 اسباب احتفظ بها لنفسي)..
مرحي بالاستاذ ابراهيم_إن صدق ظني_ ولنتحدث مادامت تلك رغبته..
لكن تعليقا من زميل ما لم يعرف نفسه،اجتاح الاستاذ عيسي بتعليق حاد ونال منه _أو حاول_ وهو ما آذاني صراحة،لست أرغب لهذه التدوينة أن تأخذي منحي انتقاميا وتفريغ شحنات غضب وتنفيس شتائم مكبوتة والانجراف خلف تلاسنات لا طائل من ورائها..
أتمني لتلك المدونة أن تظل نظيفة من اي تعليق خادش للحياء او خارج عن الذوق العام..
الاستاذ عيسي أنا قلت له ما في نفسي علانية وباسمي، ومن يرد مصارحته بأي شيء فهو في 29 شارع طنطا العجوزة، وايميله معلوم للجميع،ويمكن لايكم أن ينشيء مدونة متي شاء وأن يتحدث عما شاء وبمنتهي الوضوح..الاستاذ عيسي ليس مصاص دماء ولا مذؤبا ولا يأكل الاطفال، يمكن لمن شاء أن يذهب اليه بمنتهي الشجاعة يكلمه والرجل يسمع جيدا ويعي جيدا وله من الذكاء ما يفوق خيالكم..فقط قد تكمن المشكلة في حل المشاكل حلا جديا جذريا..لكنه سيفهم ويتفهم كل شيء علي اية حال..
اللغة الطفولية المسيطرة علي هذا الموضوع لم ترق لي..
من يود إعلان رأيه فليعلنه في هدوء ورصانة وأدب..
والأدب يكفل لك أن تقل في عيسي قول مالك في الخمر..
وأكرر..أنا لم أكتب هذه التدوينة التي كتبتها مضطرا لأفتح بابا لسب الرجل والتطاول عليه..
الرجل لديكم فافعلوا معه ما تشاؤوون..
أما أنا فدعوني أبث مشاعري في هدوء..
المشاعر هي الأهدأ والأروع علي الاطلاق..
فلندع انفسنا ننعتق من ذكر الحقائق فالحقائق مؤلمة..
من أراد رأيا موضوعيا..فهنا موضعه..
من اراد مصارحة عيسي بالحقائق لديه عيسي فليذهب اليه..
لا أخفيكم أني أغار عليه،حتي ولو كان علي ما هو عليه وما انكره انا عليه،لاتشتموه،لا تسبوه،فقط صارحوه..

البراء أشرف يقول...

:)

عجبني التعليق اللي فات.. بيسخن الجو..

الحقيقة انا مش عارف ها الاستاذ ابراهيم عيسى هو فعلا صاحب التعليق ولا حد متقمص طريقة كتابته واسلوبه ومستعير اسمه..

عموما..

لو كان الاستاذ ابراهيم فأنا يا استاذي أقول أني أريد لخالد البلشي أن يعود للجورنال.. رغم أني لا اعرف ان كان ما قاله دريني حقيقة أم لا .. لكن ربما لأني اتمنى عودة الشمل بين ثلاثتكم.. ولأني اريضا اريد عودة دريني نفسه للجورنال.

السبب الرئيسي في اعلاني عن رغبتي هو فتح الباب اما الاخريين الذين يخشون على انفسهم بطشك يا استاذ ابراهيم.. لاني رغم قصر العلاقة بيننا لم ارى بطشك.. ولا اصدق انك تملك واحدا..

اسف على تجاوزي لو كنت تجاوزت.. ويلا يا جماعة اللي عايز خالد يرجع يقول وان شلا ما عن حد حوش..

رغم مكانة ابراهيم عيسى في نفوسنا.. لكن هذه المكانة لن تمنعنا من قول حقيقة عليمة اكيدة..

هي..
العمر واحد والرب واحد
براء

غير معرف يقول...

شوف يا أحمد أنا طول المدة اللى فاتت كنت حاسس أنك خسرت لما تركت الدستور، لكن بجد بعد اللى قريته فى التدوينة دى أنا شايف أنك كسبان جدا. لأن عندك مبدأ اعتنقته ودافعت عنه ودفعت ثممنه.اعتقد أنك تستحق الاحترام من الجميع.

الأستاذ خالد البلشي يستحق احتراما مضاعفا لأن أى واحد فى مكانه كان قال يلا نفسى وخلينا نربى العيال، لكن بجد عيالك الحقيقين كانوا الشباب اللى اتظلم دا، وأنت دافعت عنهم كأب حقيقي.

الأستاذ إيراهيم عيسى للاسف الشديد دستورك فقد مذاقه ولونه ورائحته.بالنسبة لعرضك الاخير بعودة البلشى إلى الدستور ... لن أشكك فيه ولكن ببساطة شديدة لماذا لم تكن ديمقراطيا منذ البداية.. لماذا اتت ديقراطيتك متأخرة وعلى استحياء؟!

تعليق أخير: أشعر بحزن شديد عندما اقرأ خبر فى الدسنور يتحدث عن ضحايا الاعتداءات في يوم الاستفتاء ثم أشعر باستبعاد متعمد لاسم عبير العسكري رغم كل ما قدمته للدستور من تعب وبهدلة وكأنها كانت من البعثيين أو الصداميين. عيب ... عيب

أبوعمر يقول...

لم أكن أريد أن أعلق لأن تعليقي على الموضوع أبلغ ته لأخي الحبيب احمد الدريني لكن هذا الوغد الذي انتحل اسم ابراهيم عيسى في محاولة منه لإعادة الخلاف إلى المربع صفر و تحويل هذه التدوينة الرائعة إلى خناقة أخرى بين أنصار طرفين لا أقول نحب كليهما بقدر ما أعشقهما شخصياً مهنياً و إنسانياً. البني آدم غير السوي الذي انتحل اسم ابراهيم عيسى يريد أن يكشف للجميع من في فرقة خالد البلشي ومن في فرقة ابراهيم عيسى و كأنها معركة. الضحايا يا سادة سقطوا بالفعل وعلى من اتخذ موقفاً ألا يندم عليه فمن ترك الدستور يقطع الصفحة من حياته ويلقيها بعيداً و يمضي ومن ظل هناك يجب ألا يدخل بنفسه و بالمكان إلى حلبة صراع ينكأ الجراح ليتركها مفتوحة إلى الأبد مكتفياً بين الحين و الآخر بإلقاء المزيد من الملح على الشق العميق في الجرح..،وهذا هو ما يحدث بين معظم أنصار الطرفين.الأخ الوغد الذي انتحل اسم ابراهيم عيسى يعرف أن بعض التعليقات لن تكون على هوى الطرفين حيث السباب و التشكيك والألفاظ البذيئة هي العملة السائدة..،وهو ما لا نتمنى رؤيته أبداً في مدونة الحبيب احمد الدريني.وبالأمس قلتها له.لو كان هذا هو ابراهيم عيسى لكنت أول من كتب اسمه لعودة خالد و أول من يطلب من خالد نفسه عدم العودة لأنها بهذه الطريقة مهينة ولا أرضاها له. خالد البلشي أحبه و أقدره ولم يحاسبني أحد من قبل في الدستور على محبتي لخالد البلشي..،ولا يزال هناك من يحب و يحترم خالد البلشي في الدستور ،وفي هذا القدر الكفاية ، ولو بصفة مؤقتة،و أتمنى ألا أرد مرة أخرى في هذا الموضوع

غير معرف يقول...

اولا انا لااصدق ان الاستاذ ابراهيم عيسى هو صاحب التعليق السابق حتى لو كان الذى كتبه اجاد تقمص روحه فى الكتابة فأنا اربأ بعيسى مهما كان الخلاف الذى تم بينناوهو بالمناسبة ليس خلافا شخصيا ان يتورط فى مثل هذه الصغائر كالاستفتاء المطروح على المدونة
وبغض النظر عمن هو صاحب هذا الأستفتاء الشرير فأنا ادعو الزملاء لعدم الانجرار وراءه اولا لأن هذا الاستفتاء يحمل تقييما ضمنيا ومبطنا لزملاء حملوا مهمة قسم التحقيقات بعدى وهذا ما لا ارتضيه لهم خاصة للصديق خالد السرجانى فهو فوق التقييم وانا من يتعلم منه وليس العكس وسيظل الى الأبد صديقا لى مهما حاول المغرضون الايقاع بيننا او محاولة وضعنا على طرفى نقيض فى استفتاء لا جدوى منه
ثانيا اننى اعتبر الدستور صفحة انتهت من حياتى بحلوها وهو كثير ومرها وهواشد ايلاما لأنه يتعلق برؤيتى لأصدقاء عاصرت بعضهم طويلا ثم ثبت اننى لم اكن اعرفهم جيدا وهذا ذنبى انا وليس ذنب احد اخر
ثالثا انا لست فى حاجة لمعرفة مشاعر الزملاء فى الدستور تجاهى فهم اغدقوا على بأكثر مما استحق ليس فقط درينى وعبير العسكرى وابتسام واحمد فؤاد الذين تركوا الدستور مساندة لقضيتى وقضيتهم كما يصرون هم على ان يقولوا لى فى محاولة للتخفيف من مشاعر الذنب تجاههم ولكن ايضا من زملاء كثيرين موجودين بالدستور بعضهم دفع ثمن موقفه منى وبعضهم كان حريصا على اظهار مشاعره من خلال مكالمات وزيارات مازالوا حريصين عليها حتى الأن وانا حريص ايضا على التواصل معهم فيوما ما ستنزاح هذه الأحداث الى مؤخرة الذاكرة ولا يبقى الا العلاقات الأنسانية
شكرا لكل من افاضوابمشاعرهم على من اعرف ومن لا اعرف وتحياتى لكل من أرسل لى بتحية تحياتى لك يا ابا عمر .. بالمناسبة عمر هيطلع راجل زيك وتحياتى لأحمد عطيه فى غربته فى امريكا وللجميلة التى لا اعرفها اميرة هشام ومريم وادعوك يا احمد ان تغلق هذا الباب وكفاك وكفانى ما اصابك واصابنى من الام ذكريات صعبة كنت اعتقد اننا بدأنا فى تجاوزها
تحياتى لكم جميعا
خالد البلشى

غير معرف يقول...

بجد واله انت انسان محترم ورائع والدستور خسرت كتير لما سبتها انت رائع يا خالد والمواقف دى هى اللى بتكشف معادن الناس
حتى وانت فى ازمتك بتدافع عنهم انت بجد محترم يا ابنى
انسان بيحبك

المصري يقول...

انا اعمل في الدستور ولكن للاسف حدثت لي ظروف جعلتني انقطع عن الدستور لفترة زمنية قرابة الثلاثة اشهر في هذه الفترة حدث موضوع قضية ابراهيم عيسي ( اهانة الاستاذ العظيمالرئيس) وموضوع
المقاتلة الجميلة الرقيقة عبير العسكري وموضوع الاستاذالعظيم خالد البلشي
!!!!!
اه يا الله كيف يستطيع المرء الكتابة في موضوع حزين مثل هذا ؟
انا عايشت ليس لدرجة قريبة - الاستاذ خالد كنا في طاولة التحقيقات وصحفي لسه تحت التمرين ويسمع الافكار مننا ويصحح لبعضنا ويرفض افكار بعضنا
وبما انني كنت اجلس في الكرسي اللي علي يمينه فكان دايما يبص لي في وسط الاجتماع مش كده ولا ايه يا (م )؟
كنت بابتسم له : صح يا استاذ

خالد بلشي الاستاذ
وابراهيم عيسي الاستاذ

وعندما انقطعت علمت الخلاف من النت

احسست لفترة بوجود حاجز خفي يمنعني عن الذهاب للدستور

ثم تشجعت وذهبت

ربما انا الوحيد الذي يستطيع ان يحكي عن الفارق بوضوح ان تغيب عن ابنك لثلاثة اشهر ستعود لتجد تغييرا واضحا لن يلاحظه من كانوا معه ؟ هل فهمتم ما اعنيه
لاحظت اننا في عزاء
الجميع يتحرك ويمشي ويضحك ولكن هناك مسحة حزن بسيطة لن يلاحظها الا من كان يعرف المرح السابق في الدستور
هل تذكرون يا اخوتي لمتنا للاكل وياتري هنجييب من مطعم الفول ولا من محل الكفتة
هل تذكرون من كان يطلب بيض مسلوق في عز ازمة الانفلونزا
هل تذكرون مطاردات البعض؟
تعليقات مصطفي البسيوني ؟ نكات هاني الاعصر وضحكته الجميلة الاتية من بعيد ؟
فاكر تعليقك يا دريني علي مجلة حائط المدسترين ؟
فاكر هاني الاعصر نقي لنفسه علي الاحمر كاسم حركي وبعد كده بقي علي الاصفر ؟
فاكر ترتيبك للارشيف ارشيف الدستور وارشيف الجرائد
فاكر اللمة
فاكر الضحك
فاكر الفرحة والزحمة والناس واللون والحرية
ومعبد الهة الكاريكاتير
فاكر
انا بفتكر دلوقت ودموعي بتنزل علي خدي
ومعلهش لو انت كمان دمعت معايا
احمد انا عندي تحليل للموقف
هالخصه في عبارة الواحدة
ماتيجي نحط الموضوع في موضعه الحقيقي ونشيل ضباب الغلوشة
الموضوع ما اكانش خلاف بين عيسي والبلشي
الموضوع خلاف ما بين البلشي و عصام اسماعيل فهمي
عصام اسماعيل فهمي هو الذي يجب ان يتم توجيه الحديث له
هو المسئؤل عن المرتبات والارباح والضرائب وكل التصعيد الذي حدث في الموقف بضغط منه
وانت تعلم يادريني جيدا عما اتكلم
فلا تقسوا علي نفسك وراجع الموقف برؤية جديدة انت و استاذي خالد البلشي
برؤية تضع ابراهيم عيسي كمغلوب علي امره معكم
تذكروا تذكر يا دريني يا اخي الحبيب تذكر يا استاذ خالد البلشي يا استاذي العظيم اللي علمني يعني ايه صحافة ووالله مالقيتش استاذ زيك
تذكروا يا احبائي - والله انا بحبكم وارجو انكم تحبوني زي ما باحبكم - تذكروا اننا تعلمنا في الدستور نفسها
الا نهاجم نظيف بل نهاجم مبارك ان نهاجم المسئؤل الحقيقي
الفارق انه هنا رئيس جمهورية الدستور عصام اسماعيل فهمي
فاهمني ؟
كفاية كده عشان انا بعيط بجد
دريني استاذ خالد
ارجوكم شوفوا طريقة علشان نرجع مع بعض
استاذ عيسي
ارجوك ارجوك خليك معانا
عايزين نرجع كلنا حتة واحدة
يد واحدة
خلونا نتفاهم
خلونا نبقي ديموقراطيين علي الاقل مع بعض

صحفي حزين علي مايحدث في الدستور الان

مراقب مصري يقول...

العزيز جدا أحمد الدريني


تدوينتك هذه هي أفضل ما كتب - في نظري - عن الأزمة التي حدثت في الدستور ولا تزال تعاني بسببها

كل من كتبوا عن هذا الأمر إما شتموا في طرف ضد طرف أو ساقوا الاتهامات المبطنة ضد زملائهم في أي من الطرفين

لم أجد في هذه الأزمة في الحقيقة من اتخذ موقفا كموقفك سوى الرائع خالد البلشي

تقابلت مؤخرا لأول مرة في حياتي مع هذا الرجل الرائع الذي أحببت شخصه فقط من خلال ما كنت أقرؤه له على صفحات الدستور

ولكنني لم أدرك كم هو مذهل إلا بعد أن تقابلت معه وعرفته بشكل شخصي بعد أن كنت قد سمعت عنه من أصدقائي صحفيي الدستور

أعرف تماما ما تعنيه وما تشعر به عندما تتحدث عن عيسى وكيف أنك لا تزال تحبه بعد كل ما حدث... يبدو أن قدر كل إنسان حقيقي هو أن يظل يعاني ويتألم بسبب جروح المحبين أكثر جدا من الألم الذي تسببه إساءات الأعداء

تحياتي لك ولخالد البلشي الرائع وللجميلة عبير العسكري

غير معرف يقول...

الى ايهاب دسوقى و كل الصحفيين الجمال اللى معاه :

بصوا ، انا هكلمكم بصراحة ، انا واحدة عندى 16 سنة ، من عشاق الدستور واخداه معايا فى كل حتة ، باحس و انا بقراه انى شايفة نفسى ، عنيدة مقالتة لا تعرف اليأس ، ساخرة من كل ما حولها .

إلا انى لا حظت فى الفترة لااخيرة ان الجرنان اتغير ، لكن ما قدرتش احدد ايه بالضبط اللى اتغير فيه
يا ترى الشكل و لا الاسلوب ، و لا الصحفيين ولا ايه ؟!!

بس حسيت بالتغيير و ما بقيتش اقبل عليه زى زمان ، تعرفوا حاجة؟؟

انا عاملة كراسة اسكتش كبييرة ، و مالياها قصاقيص من الدستور ، أشعار و أخبار و حاجات تضحك زى اللى انت بتكتبها يا ايهاب .

بس من كام اسبوع ما لاقيتش المقال بتاعك ، استغربت و استنيت مقالك الاسبوع اللى بعديه برضه ما لاقيتوش .

ساعتها حزنت ، لأنى حسيت ان الجرنان فاضى ما لوش قيمة ، بصراحة ، ايوة

اصبح كله كلام فاضى بيتقال و تنساه بعديها علطول .
اللى كان بيصبرنى و يخلينى اجيب الجرنان الاشعار الجميلة بتاعت على سلامة


انا حاسة ان الخلاافات دى لازم تزول ، لأنى طول عمرى كنت بدافع عن الجرنان لما حد ينتقد فيه قدامى ، لكن دلوقتى مش عارفة اقول ايه .

ايهاب ، ارجوك لا تحرمنا من مقالاتك الجميلة، مش عارفة ايه الحل ، بس اكيد انتوا تعرفوا ،

ملحوظة : انا لسه باكتب مقالاتك فى منتدى الصفوة ، فاكرها ، باسم : لوما و بس

loma يقول...

انا اسفة انا طول و انا بقرأ المقال افتكرت ان ايهاب دسوقى كاتبه ، طلع كمان أحمد الدرينى ، هوا اي اللى بيحصل يا جماعة ؟

تعرفوا انى طول عمرى و انا بقرا كلامكم فى الجرنان ، عمرى ما تخيلت ان فيه مشكلات بتحصل فيه
لانى علطول كنت باتخيل انكم حاجة كبيرة اوى ، حاجة راقية ، مش بتتخانق و تزعل من بعض .

لكن يا خسارة ، حتى اكتر حاجة كنت باثق فيها طلعت سراب .

الظاهر انى لما كان حلمى انى اطلع صحفية و ابقى زيكم طلع وهم مالوش أساس .

يا خسارة !

loma يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
محمد طلعت يقول...

أولا أحلى سلام للناس اللي كانت منورة الدستور واسمها فيه هيفضل محفور
أنا كان ليا رأي ... ياترى هتسمعوه ؟؟؟ ياريت والنبي
يا جماعة لازم تعرفوا حاجة مهمة وهي ان استاذ عيسى تعامل مع القضية بطريقة غير بشرية !! اه غير بشرية لأنها ملائكية
عايزيين نحسبها صح ... الدستور وباعترافكم هو اللي عملكم و برضه كل الدستوريين ( معاكم ) عملوه.. حسبة يمكن حلوة شوية لو بيتك مفهوش فلوس هتمشي وتسيبه ؟؟؟ استاذ عيسى حسبها كده قال فين بقى رد الجميل لينا؟؟
طيب بلاش هتكلم في حتة مليش فيها انا ومليش دعوة بيها لو افترضنا ان في عنصر فساد وهو السبب في انكم متاخدوش حقوقكم يبقى ممكن نسأل سؤال قديم شوية وهو لو بلدك محتلة والمحتل ماليها فساد هتمشي وتسيبهالو ؟؟؟
يا جماعة استاذ ابراهيم كان معتقد ان كل الناس مترفعين ( ولا مش عارف بتتكتب ازاي مش فاكرها بصراحة افهموها كده وخلاص ) عن مطالب الدنيا السفلى واتضايق لما لقى الناس اللي ساعدهم الدستور بيطالبوا بحقوق فاحس انها ثورة فكرامة الدستور وجعته فعمل كده وبكده ميبقاش غلطان

شكرا ليكم يا شباب على التدوينة دي


الامضاء : ضربشمساوي عاشق للدستور