90s fm

الخميس، 14 ديسمبر 2006


ليلة اعتقال أبي كلاكيت تاني مرة


الميكروباص من عبد المنعم رياض الي المعادي شيء مختلف،أجزم أن مصر باحت لي اليوم ببعض من أسرارها..منظر النيل..الشمس تستحي أن تجاهر بوهجها..النخيل مسالم وهاديء لأقصي حد..الهدوء وحده يهمس في جنبات الكون حولي..

سألتقي خالد البلشي بعد قليل..واحد من أحب الخلق الي قلبي..
التقيته..سلمت علي عبير..علي جيمي هود..أجلس في هدوء..يرن الموبايل..شاشة الموبايل تنبيء أن المتصل هو أبي!!

ليست في اتصال أبي أدني مشكلة سوي أنه من المفترض ألا يكون الآن في مصر،لقد سافر الي الاردن لحضور مؤتمر ما..
_ألو..أيوة يابابا..إنت مسافرتش ولا ايه؟
-لا يا أحمد أنا أمن الدولة قبضت علي في نويبع وهيرحلوني علي طابا
-ليه يابابا
-"عاصمة جهنم"!!
-(…………………..)
_(…………………………….)
-ثم؟
-اتصل بكل اللي تعرفه وبث الخبر..واتهم حبيب العادلي شخصيا وجهز لي بطاطين يا احمد انا شكلي راجع الوادي الجديد تاني(قال الجملة الاخيرة مرحا فرحا في شيء من الاستهزاء!!)
-مع السلامة يابابا
-سلام يا احمد
..أغلقت الهاتف وجلست صامتا بمفردي ما يقرب من نصف ساعة..هل سيتم اعتقال أبي مرة أخري…؟؟

فلاش باك

_يونيو 2003:السوبر جيت علي الطريق الصحراوي..القائد ينادي..معتقل النطرون 1...أنزل في شيء من الخجل علما بأن أبي ليس مجرما ولم ينهب ولم يسرق..معتقل سياسي دون أدني سبب..
اجلس اربع ساعات في صالة استقبال المعتقل في انتظار دوي في الزيارة..
ينادون عليّ..أدخل يقومون بختم ظهر يدي الايمن _وأنا مذهول_ بختم معتقل وادي النطرون!! عشان محدش يبدل مع معتقل جوه ويهرب المعتقل!!
أري أبي بعد اختفاء شهرين لا اعلم عنه شيئا..خلف الاسلاك والقضبان..كثير من السعادة تجتاحني،كثير من الوصايا يبثني اياها..
أبي اخر رجل في الدنيا يمكن ان يوصيني ان اكون مستقيما او ان ارعي امي واخوتي...
أبي :أحمد اقلب الدنيا بث في كل جتة انا اتعذبت 40 يوم..مكبل معصوب العينين..أحمد خد بالك من نفسك..اشتغل..اكتب كتييييير...!!
بعدها ب6 شهور
في معتقل طرة أزور أبي....

بعدها ب3 شهور

أزوره في الوادي الجديد هذه المرة...
أبي أكثر نحولا وشحوبا...
اجتاز اختبارات الموت بكفاءة(ليه عمر)،رغم اضراباته المتكررة عن الطعام احتجاجا،رغم تعرضه للتسمم،رغم تهديده بالقتل في سجن طرة علي يد مأمور السجن!! رغم محاولة جماعات التكفير قتله في وادي النطرون!! رغم كل شيء يحيا هذا الرجل....

لازال مؤمنا أن طرقه الثورية هي رد الفعل المناسب..
من قال لك يا ابت ان تخطط لانقلاب ضد ادارة المعتقل؟ من قال لك اجمع التكفير والجهاد والجماعة الاسلامية في خندق واحد ضد ادارة المعتقل..من قال لك افعل شيئا!!
أنت الآن تثوي هنا علي بعد 10 ساعات من القاهرة في قلب الصحراء، ونحن هناك في معتقلنا الأكبر بدونك..
لاتظن أن زنزانة باردة في قلب يناير بلابطاطين في صحراء الوادي هي الأكثر برودة...
لو تعلم فإن بطاطين القاهرة كلها اكثر برودة لأني كنت اتساءل..هو أبويا بردان دلوقتي ولا متدفي...
جوع الاضراب لايفوقه مرارة سوي تخمة من لايعلم إن كان ابوه حيا..أم مات..ومن الجوع!!

كل الصور السيئة تتداعي أمامي..لم يبق في جعبتي غير الحكايا السيئة كما يقول أمل دنقل...
خالد البلشي يلاحظ شحوبي..يتوجس من سؤالي..خمن أنه نوع من الاحباط العام...
لآن أبي في طريقه للمعتقل مرة أخري...وأنا هنا بمفردي..الأصدقاء كلهم منغمسون في مآسيهم ومشاكلهم..لاتوجد حبيبة تربت علي كتفي أو تحاول_ولو عبثا وتلفيقا_إقناعي بأن كل شيء سيصبح علي ما يرام..أنا أكبر إخوتي..ليس أمامي أي أحد..أنا بمفردي..أسعر أن أضلاع سوء الحظ تحكم خناقها حول عنقي..شعور بالغربة والوحشة والابتعاد..
أشيح بوجهي عن من ؟...لا اعلم..ربما كنت اشيح بوجهي عن نفسي..فلم أعد بحاجة الي سماعها..فقد سأمت شكواها..وأشفق علي نفسي من تكرارقص مشاكلي علي نفسي مرة أخري..
في إشاحتي..يصطدم بصري بالسماء...
تذكرت للحظة أن السماء هناك..(وأنا معكما أسمع وأري)..صدق الله العظيم...
خالد يسألني..مالك يابني؟
(.........................)
في 10 دقائق..تحولت شقة خالد الي خلية نحل...خالد وعبير العسكري وجيمي هود..يبثون الخبر في كل مكان..حسام الحملاوي ووائل عباس يطلبون بيانات أكثر..الشرق الاوسط والجزيرة والعربية..الكل يعلم تقريبا..جيمي هود يبث رسائل بريدية بال"ميل" لكل الجهات...ساعة من العمل...
بعدما عرف الداني والقاصي الخبر..أبي يتصل بي..
أحمد لقد أفرجوا عني..وحرزوا نسخ كتابي عاصمة جهنم..وأنا الآن عائد..
أمزح معه قليلا(بقلب ملؤه المرارة والتوجس)...

رغما عني بعدما التقطت انفاسي..تصطدم عيناي بالسماء مرة أخري..أبتسم ابتسامة خافتة..فالسر بيني وبين السماء لم أبح به بعد..
أطيل نظري قليلا..أمتن..وأطلب المزيد من هدايا السماء..وبونبوني الله سبحانه وتعالي..أكاد أستشعر أنفاس النبي_صلي الله عليه واله وسلم_ حواليّ..الأب الرحيم إذا ما أزمة أزمت وإذا ما اشتد البلاء..


وساعتها أيقنت أن

"مصر باحت لي اليوم ببعض من أسرارها.."!!

هناك 10 تعليقات:

غير معرف يقول...

لا أراك الله مكروها في حبيب يا احمد

Bassaminoff يقول...

وتاني تاني تاني، سألت عسكري في نص الليل بعدين معاكي يا مصر؟ رد قال ولا أبلين هي دي بلدنا مصر/ ربنا يتوب علينا وإياكم منها بلد/ قولوا آمين

غير معرف يقول...

لسة عارف النهاردة يا دريني وعموما حمد الله علي سلامة عمي محمد و عقبال اللي ف بالنا.ياااااااااااااارب.
سيد تركي.
عليفكرة كل ما ابعت تعيق مايتبعتش فيه حاجة غلط في البلوج او فيّه!!

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

ربنا يحفظه يا ابني

بس!

nour يقول...

ابوك ده راجل محترم من القلائل المحترمين فى مصر و انت من الشباب المحترمين فى مصر..ربنا يكرمك و يخليلك والدك لا يخليلك والدى ماهو ابويا زى مهو ابوك بالضبط

غير معرف يقول...

فعلا من قلب العتمة بتطلع الشمس
ومن جوه أزمتنا بتظهر حاجات حلوه جوانا
أنا شايفه أديب جميل قوى يا أحمد
وإنسان أجمل
والدك فخور بيك أكيد
زى ما أنت فخور بيه
معلش يا جميل كنت فى غيبوبة ولسه فايقه النهارده على الخبر
حمدلله على سلامته من الاحتجاز المؤقت وربنا يسلمه ويسلم كل الناس الجميله للى شايفه لسه فى أمل
صدقتك المكتئبه اليائسه دائما

dead man يقول...

ألف حمد لله علي سلامته يابو حميد.. والله معرفتش أتصل بيك أول لما عرفت الخبر علشان كنت تعبان .. معلش أنا عارف أني مقصر

حمد لله علي سلامته

shimaa يقول...

ونحن هناك في معتقلنا الأكبر بدونك..
لاتظن أن زنزانة باردة في قلب يناير بلابطاطين في صحراء الوادي هي الأكثر برودة...
لو تعلم فإن بطاطين القاهرة كلها اكثر برودة لأني كنت اتساءل..هو أبويا بردان دلوقتي ولا متدفي...
جوع الاضراب لايفوقه مرارة سوي تخمة من لايعلم إن كان ابوه حيا..أم مات..ومن الجوع!!

el7ta de 2t3t 2lbi bgd:(..ana z3lt eny 3rft mn el post 2bl m3rf mnk
bs ana 3zrak ..7mdla 3la salmt babak w rbna ma ywrek youm ze da tany yarab fe 2e 7d bt7bo.

ألِف يقول...

حمد الله على سلامة الوالد

vision يقول...

مش عارفه ابلع ريىء... حمد لله على سلاامتو...{بنا ما يوريك ده تانى